|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jo nu är det så att jag fått nerslag på besiktningen på två punkter på min 328i -96:a. 1. HC-Halt tomgång, för hög 541 (gränsvärde 100) 2. CO-Halt Förhöjd tomgång, för hög 0,4 (gränsvärde 0,3) Lambdan låg på 1,03 och CO på tomgång 0,3. Någon som är duktig på avgasvärden som kan hjälpa mig diagnostisera? Bilen har nya tändstift, ventilkåpspackningar och har provat med startgas runt vakumslangarna och insuget utan effekt. MVH Patrik | |
|
läckage i avgas? drar den olja? luftfilter? var den ordentligt varm när värdera kollades? vev-ventilationen kollad? min va tät typ 2 veckor och körde som ett svin utan att något speciellt märktes. när byttes lamdor senast? där har du lite mer att kolla på tills någon snille svarar. BMW ownz |
|
|
Högt Lambdavärde tyder på att bilen går snålt eller att du har ett litet avgasläkage.. 1,03 är dock inte vansinnigt mycket. HC-halten brukar vara olja som sugs in i insuget.. Se till att vevhusventilationen funkar, byt olja till en som är lite tjockare kanske. Även luftfilter spelar in. CO är nog en följd av dåliga tändstift eller tjock luftfilter, kan avhjälpas med byte/kontroll. Passa på att lasta i en 10-15 liter etanol i tanken inför ombesiktning. Mina 2c. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Kan hända att det finns ett _litet_ läckage strax innan slutburken men jag trodde inte det skulle kunna påverka lambdavärdet? Bilen gick iaf igenom på lambdan men jag får väl fixa det iaf :) Hur är lättaste sättet att kolla vevhusventilationen? Kan tilläggas att när jag bytte ventilkåpspackningarna så var det allt annat än rent under ventilkåpan, svart klegg (koksad olja?) överallt som jag fick skrapa bort. Det sitter nya Bosch stift i bilen men luftfiltret har jag inte bytt sen i höstas. |
|
|
byt luftfilter eller iaf rengör det. bytte till ett K&N filter och märkte på soppa-förbrukning direkt. har du svets så gå lös på avgas lite. du har garanterat problem med din vevvent. slangen nr 6 brukar bli tät först. Länk är den tät resulterar de i gonattade packningar, alternativt packboxar i motorn om man har otur. de är inte speciellt avancerat att kolla vevventen. bara lite trångt. BMW ownz |
|
|
Nu har jag ombesiktigat bilen utan framgång, värdena har gått ner lite men är fortfarande över gränsvärdet på HC. 200+ på tomgång men låter man bilen varva (över 3-4k) går det ner och lägger sig på under 100 men kommer tillbaka igen på tomgång. - Har rensat vevhusventilationen (som var tät förövrigt) - Bytt olja och filter två gånger med några mil imellan (råd av en polare som är bilmeck) - Bytt luftfilter - Tätat avgassystemet (lamba låg nu på 1.007) Noterar dock att jag har en liten vibration på tomgång om man känner på motorn/växelspaken på tomgång men jag har svårt att avgöra ifall det beror på misständning eller bara en vanlig vibration som är normal? |
|
|
Vilka Bosch-tändstift har du monterat? Generellt är NGK att föredra i M50/M52! (BKR6EK eller BKR6EQUP) Hur mår tändspolarna? Ta bort kåpan över stiften/spolarna och kolla hur det ser ut när det är mörkt - om du ser blå blixtar kring någon spole, är den kass. Har du gjort en avläsning av felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dem heter Bosch Super 4(?) köptes på Mekonomen och stod i deras lista som lämpliga stift. Ska kolla spolarna nästa tillfället jag är i garaget, polaren har en M50B25 liggandes också så jag tänkte låna någon spole av den att prova runt med. Men om "tändrören" är hela så borde det väl inte bli överslag så man ser det? Läsning av felkoder står på att-göra listan, har tyvärr inte carsoft själv :/ |
|
|
Kan också vara fel på någon av insprutningsventilerna. mvh/ Anders |
|
|
håller med johan b. kolla tändspolarna. sådär va min när en spole började ge upp. de kommer tillbaka på högre varv men tänder inte helt bra på tomgången. därav vibrationer. har bytt 2 st på min nu. BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.