AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.455

Installera sportstolar i E91

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Någon som vet om det ska vara något problem att installera dessa:

Länk

i min BMW som idag har standardstolar med elektriskt svankstöd.

Har gjort upp med säljaren att köpa dom så det är redan klart, ville bara kolla en sista gång innan jag köper dom om det är något stort/kostsamt hinder i denna operation?

Säljaren verkar lite osäker på om dom är utrustade med "ryggklämmare", finns det e91 sportstolar utan ryggklämma? Och jag har även förstått att denna kanske inte kommer fungera, gäller detta även om jag har fördraget för elektriskt svankstöd?

MVH & tacksam för svar
Henrik
Roffa1
Tror dessa stolar är utr med vanlig el-styrd ryggklämmare som är standard på samtliga E90x. Om de däremot har elektriskt svanstöd, så sitter det en rund knapp plac på yttersidan av stolspanelen, den runda knappen har fyra pilar som pekar åt olika håll.
Tror svankstödet kostade ca 3.500 - 5000:- vid nybilsbeställning. I vilket fall så är priset 9,900:- mkt tilltalande. ( M-inredningen lär ju öka värdet på din bil)

Tror inte det skall vara några större problem att installera det hela, det som ev, kan strula är iså fall stolarnas airbag. Vet ej om dessa måste programmeras in på nytt i el-systemet.

Ett tips: Såg nyligen en svart komplett M3-inredning i skinn till E9x. Kommer ej exakt ihåg vad den kostade, vill minnas det var under 20.000:- Blocket eller Powerbörsen.
Lycka till.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Danke för svaret!

Jo priset är ju helrätt, men marknaden är ju å andra sidan begränsad, tror verkligen att jag kommer ha svårigheter att kränga av min standard-inredning sedan ;o)

Det enda jag undrar är om kontakterna under stolen är samma eller om man måste stifta om dom, airbagsen ska enligt uppgift fungera bara man kopplar ur stolen.

Förtydligande: Jag HAR el-svankstöd på mina standardstolar, så det är samma, men passar kontakterna mellan årsmodeller och standard/sport?

Kan det uppstå andra problem? Har läst en tråd med någon som hade problem med rumpvärmen, är det olika kontakter på dessa??
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Stolarna kan/kommer att behöva stiftas om.

Annars inga problem vad jag vet.

mvh Jonas
Roffa1
Att stifta om kontakterna är inget större arbete, finns nya stift att köpa hos BMW bara att klämma dit med en kabelskotång. Det kanske t.o.m går att återanvända kontakterna från de gamla standardstolarna.

Ett annat tips kan vara att provmontera en M-stol innan du slutför affären, så det inte skiljer i golvets infästning mot stolens konsoll. Kolla även att baksätet verkligen passar i din bil.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Hej å tack så mycket för svaren..

Provmontering är nog inte möjligt men jag kan ju visuellt försöka granska infästningen, men grejerna har suttit i en 2008 e91 och jag tycker/hoppas dom passar rakt av i en 2005 e91.

Låter hoppfullt angående stiftningen, jag kanske hör av mig till dig Roffa1 för du verkar ha koll på läget.

Lär få anledning att återkomma, ska bli skönt att äntligen få in sportstolar i älsklingsbilen!!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Hejsan!

Var och kikade på en 320D e91 med och till min far, bilen i fråga hade inte sportstolar och jag passade då på att fråga om det går att eftermontera detta. Säljarens svar (Novation, Bmw Uppsala) var att det inte går på grund av andra fästen...

Så att granska infästningen låter bra!

Hoppas det går =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Okej, det var intressant, första gången jag hör det... har sett flera trådar om folk som bytt, skumt.. Undrar om det är just vissa årsmodeller som har annorlunda fästen då..

Ska försöka kolla upp detta noggrannare.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Sett flera trådar liknande denna:

Congrats on your new sport wagon! Yes, sport seats from any E90 or E91 should be a direct swap and I'm almost 100% certain the airbag sensor in the passenger seat will be a direct connection. If you do a swap it would probably be a good idea to disconnect the battery first to prevent the airbag computer from thinking something has gone wrong with the passenger seat sensor. And be aware there was a recall on some '06 E90s passenger seat sensors.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Okej aa det låter ju som det borde funka.
Och rent logiskt sett så känns det väldigt omotiverat att fästena skulle vara olika..

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Nu hoppas jag någon kan hjälpa mig (Roffa1 eller någon annan kunnig).

Jag har fotat dom nya stolarnas kontakter:

Länk

Den vänstra bilden är tagen rakt underifrån och den högra är kontakten i förarstolen.

Jag har inte kollat kontakten i bilen än, men på min bil har jag:

Standardstolar, stolsvärme, elektriskt svankstöd

Och dom nya stolarna:

Sportstolar, elektriska ryggklämmare, stolsvärme

Finns det någon möjlighet att använda kontakten till el-svankstödet och istället koppla den till ryggklämmarna? (inget svankstöd i dom nya stolarna!).

Tror ni att stolsvärmen fungerar rakt av eller behöver man modifiera något?

MVH
Henrik
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Tilläggsfråga: Vad är vad i kontakten, är det som jag tror:

Airbag längst till vänster, sedan el-svankstöd (eftersom den har fyra piggar), sedan stolsvärme längst till höger?
Roffa1
Det kan vara dumt att chansa när det finns airbag med i bilden, säkrare att först konsultera en bilelektriker hos din lokala BMW verkstad. De har el-scheman att titta på.
Det kanske t.o.m går att bygga in svankstödet i de nya sportstolarna, om du är villig att slakta standardstolarna.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Att bygga in svankstödet är inget som jag tänkt göra, måste kosta multum. Men airbagkontakten måste ju vara likadan, det utgår jag från..

Jag återkommer när jag fotat kontakten på bilen också.

Ingen som har gjort detta och vet mer än jag?
Roffa1
Tror inte det är speciellt svårt att flytta över el-svankstödet, ta isär ryggdynan så ser du hur det sitter monterat i standardstolen. Förmodligen en liten enhet som sitter fast med några buntband, flyttas över till nya sportstolen på nolltid. Sedan passar även orig kontakten till el-svankstödet. Panelen med den runda knappen med 4 pilar på passar säkert till sportstolen också. Den enda el-funktionen du får vara utan är ryggklämmarna.
Att delar inuti stolarna sitter monterade med buntband har jag svårt att tro.

Har du tittat på realOEM efter kontaktstycken för att se om de skiljer sig?
Roffa1
Har fuskat några år som sadelmakare, och man blir förvånad över hur simpelt monterade många delar är, det finns flertalet komponenter som endast sitter fastbuntade med buntband. Detta eftersom det ej finns någonting att skruva fast delarna i. Det mesta hänger mer eller mindre löst inuti stolen. Stolen består ju till 80% av skumgummi, spriralfjädrar, samt div ståltrådar och slutligen en tunn omgivande plåtstomme.

Chris: Har Du demonterat någon sportstol för att kontrollera uppbyggnaden?
Roffa1: Jag plockar inte isär saker som är hela, då fel ofta uppstår vid återmonteringen. =)
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har kollat RealOEM:

Länk

Men kan inte reda ut om kontakterna ser lika ut, stolarna är från en 330D 2008 och jag har en 320D 2005. Kabelsatserna har olika serienummer men jag är inte ens säker på att det är rätt kablar jag tittar på.

Ska ta isär kontakterna så fort jag har tid och se om man förstår bättre då, det är ju inte raketforskning men nästan ;oP

Ryggklämmarna, eller ryggstödsbredd som BMW benämner det, kan ju inte behöva mer än plus och minus som jag ser det. På nåt sätt ska det väl gå att fixa..

Jaja antar att jag inte kommer längre innan jag plockat isär och kollat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.