|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, de första veckorna som bmw ägare bjuder nu på lite frågetecken. Jag köpte ju min bmw z3m hos Volvo för ngn vecka sedan. Nu igår innan mitt nattskift började så ringde en äldre herre upp och sa att han varit spekulant på den bilen, att han hade kollat upp att jag köpte den - samt att han ville vara vänlig och påtala att svetsningarna till bakvagnsupphängningen (om det nu heter så?) delvis släppt på bilen. Det tokiga är att han säger sig ha påpekat det för Volvo Kalmar så de har alltså sålt en bil till mig som är en direkt trafikfara då, såvitt jag förstår det rätt, bakvagnens upphänging är precis kass.) Om jag lyfter mattan i bagaget så ser jag ett gäng med svetspunkter som löper tvärs över och av de synliga 11 punkterna så har 6 stycken släppt. Nu är min fråga - är det ett "vanligt" problem? Jag fick den uppfattningen när jag googlade igenom internet nu i natt på jobbet. Tydligen har bmw ngn slags förstärkningssats för detta problem? Vad kostar den? Jag läste ngt om att bmw hade förlängt goodwill-garanti för detta problem i 10 år - och det skulle innebära att det gick ut för två år sedan - då kan jag väl inte få detta åtgärdat på goodwill, trots att det är en klen konstruktion från fabrik? Det spelar ingen roll att min bil bara har 5000 mil på mätaren för ev. goodwill va? Vad är rekomenderat att göra åt det? Jag kan känna att det inte finns annat än att förstärka med den sats bmw tagit fram - för om konstrutktionen är klen lär det väl släppa igen framöver? Ngn med mer erfarenhet av dylikt problem och som kan förklara lite kring problemet och hur man ska hantera det? Jag fick en slags besiktnings-garanti från Volvo och jag kan inte tänka mig annat än att en bilprovning inte skulle godkänna detta om jag visade dem de dåliga svetsfogarna - så såvida inte bmw tar det på goodwill så är det ju Volvo Kalmar jag får bråka med, men då vill jag ju veta vad som är det rimliga sättet att laga problemet på. Jag vill ju inte gå med på att Volvo "bara" svetsar dit de lösa fogarna, och då bara förskjuta problemet på framtiden. Uppenbarligen är ju ngt klent.. MVH Kent. (Som likväl är väldigt nöjd med bilen och inte vill återgå till Volvo) | |
|
Har väldigt svårt att se att Bmw i sverige skulle ta nåt på sig tyvär med beg bil dom inte sålt direkt. Men vad säger VolvoKalmar som har lämnat besiktings garantin. Hoppas dom kan hjälpa dig med bra lösning. Skriv gärna mer om den där förstärkningssatsen när du hittar nån bra lösning. |
|
|
Tjenare, Har läst om detta "problem" endel på engelska och amerikanska forum. Finns en snubbe som heter Randy Forbes, har jag för mig det var, som har skrivit åtskilligt om detta och hur du skall gå tillväga för att lösa det... Sök på dessa båda forum bland annat: Länk Länk Om du nu inte redan varit där och kollat... Hoppas att det löser sig fint och att du hinner med många mil i bilen i sommar. /andreas. |
|
|
Länk Kanske detta kan vara till hjälp. Har bara skummat igenom tråden väldigt snabbt dock.. /andreas. |
|
|
Hej! Givetvis ska du kontakta Volvo och visa för dom hur det ser ut, samt tala om att du tänker åka direkt till bilprovningen och visa att en sådan bil har man sålt på Volvo. Då tror jag att dom hjälper dig, annars är det ju konsumentombudsmannen. Jag tror nog att Volvo är rädda om sitt ryckte och tänker på risken att bli uthängda i Barometern att dom medvetet säljer trafikfarliga bilar!!! Lycka till!! Hasse Z4 |
|
|
Jag har ikväll skrivit ett formellt konstaterande till Volvo i Kalmar som skickas per mail ikväll innan jag går till nattskiftet. Jag har en tid bokad hos bmw tisdag nästa vecka för inspektion av problemet för att få deras ord på vad de anser bör göras (förstärkning osv,) samt eventuell kostnad. Sedan kommer jag givetvis i första hand hänvisa Volvo till denna av BMW rekomenderade lösningen. Jag har bilden av att BMW vill förstärka och inte bara svetsa ihop lösa fogar - och då vill jag givetvis inte att Volvo ska komma undan med att enbart svetsa ihop fogar som jag då kan förvänta mig går sönder. Lite knivig situation dock för jag kan nog inte kräva av Volvo att de använder en av BMW rekommenderad förstärkning snarare än att bara svetsa ihop det. :( Men ingen av er som just nu vet att det gjorts en sådan typ av förstärkning och vad det ungefär kostar? |
|
|
För att klargöra så har jag och Volvo Kalmar nått en överrenskommelse om bilen. BMW ska laga bakvagnen på Volvos bekostnad. BMW beskrev det som att det inte var något vesäntligt bärande som tagit stryk utan en mindre skada de lätt kunde fixa genom att svetsa, rostskyddsbehandla samt lackera. typ. Jag får ta de på orden och då Volvo godtog att BMW lagar det på Volvos bekostnad får jag nog vara glad då lagar och dylikt annars säger att Volvo har rätt att själva låta sin verkstad göra jobbet. Det är en riktigt fin bil i övrigt så jag vill inte häva köpet.. men det får väl tiden avgöra om det blev ett bra beslut. Det enda tokiga just nu är att på internet säger många att just Z3orna med stora motorer har en klen upphängning för diffklumpen osv, medans bms lokala verkstad beskrev det som att just Z3orna var rätt ovanliga med dylika bekymmer - de menade att e46 med stora motorer hade mer problem med bakvagnen. Men ok, det kan jag som nybliven bmw-ägare inte säga något om. Jag ville bara klargöra för eftervärlden att Volvo Kalmar faktiskt är seriösa nog att ta sitt ansvar när de gjort fel. Jag tycker internet är rätt fullt av personer som klagar på ditten och datten och inlägg på internet består ju för lång tid framöver så det kan vara värt att nämna utgången också. Så ingen får fel uppfattning pga av mig. Det vill säga, allting löste sig. :) |
|
|
Vad skönt att det verkar löst sig med svetsandet. Som jag skrev tidigare visa gärna mer om den där förstärkningssatsen när du kan sen, ta foto :) Har själv inte sett nån gjord från BMWfirma eller Sverige tidigare. Det blir säkert bra. |
|
|
Läste själv om detta då jag var speckis på en M men efter att ha ägt en nu i flera år så kan jag säga att det ännu(!) inte syns några tecken på någon mattning i fogarna, jag antar faktiskt att detta är ett problem som tyvärr bara syns om man som man säger på engelska "dump the clutch" lite för ofta. Heder till den person som ringde dig kan man väl säga utan att skämmas! Bra att det löste sig o halv heder till volvo som tog det även fast det borde fixats INNAN du köpte bilen. Å andra sidan är det ju bättre att BMW nu fixar till den än att en "klåpare" svetsar till det o döljer felet. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.