|
|
|
|---|---|
|
Min bil en M5 93" har förbrukat 1 liter olja på 300 mil är det onormalt högt. mvh hagge | |
|
Vid HÅRD körning e de tillåtet att motorn tar upp till 1liter/100mil enligt BMW...Så de beror ju lite på hur du kört bilen,men min M5 tog i vart fall typ 0,7 liter på ca 800mil o då var de väldigt mycket högfartskörning en bra bit över 200(Autobahn).. |
|
|
Hagge, har den verkligen förbrukat så mycket olja eller kanske läckt ut en del med ? Det ni läser i instruktionsboken om att upp till 1liter/100 mil är normalt är skitsnack ! "Förbrukar" motorn så mycket olja, då är den ganska slutkörd faktiskt . |
|
|
Är motorn inkörd? Nästan alla motorer drar en del olja under de första 1000 milen, sedan skall det stabilisera sig. Mvh |
|
|
...stabilisere sig ? Jeg har en original E36 323i, 1997 der nu har kørt ca. 14000 km siden sidste service (service 1) uden at bruge olie. Det er helt enkelt ikke mulig at se på oliepinden at motoren bruger olie. Bilen har nu totalt kørt 98000 km. Jeg kører normalt entusiastisk uden at overdrive, dog har jeg prøvet bilen på Autobahn hvor den klarede ca. 235 km/t på "klokken" (speedometeret !). V-max |
|
|
bmwE9: M-bilarna förbrukar olja. Nåt som inte "normala" bilar brukar göra. Men 1 liter på 300 mil låter lite väl mkt. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Igen (Dawwe), enligt BMW/Solna ska min M5-2001(600mil) dra 1 lit per 100 mil vid normal korning. Vid hardare korninig (aven kortare perioder) marker man direkt pa stickan. TWS=200:-/lit | |
| Kolla packboxarna, dem brukar ge sig vid hård körning och sedan ligga och läcka ut lite. Finns det ngra spår efter olja vid remskivan eller nedanför oljetråget? | |
| Min drar icke en droppe olja mellan oljebyten på 1.000mil. Inte kan det vara normalt med 10l olja på 1.000mil!? även 3l på 1.000mil Som I "haggem5" fall kan vara normalt. Motorer brukar ju börja förbränna olja om de är slutkörda, eller åtminstone en god bit på väg. | |
| det ska stå inte ens 3l olja.... | |
|
jag fattar inte hur man kan ha en oljeserviceintervall på 2500 mil. min 320 drar 1 liter olja på 800 mil, skulle jag inte fylla på så skulle ju skiten köras torr innan nästa service, behöver man fylla på extra olja på en Toyota? knappast va |
|
|
Bara för att man har ett serviceintervall på 2500-mil, innebär det inte att man inte behöver öppna motorhuven under den tiden...! ;o)) Vissa BMW-motorer kan dra en hel del olja utan att fabriken anser det vara onormalt. Men det verkar variera ganska markant mellan olika enskilda motorer. Jag har aldrig behövt fylla på olja mellan serviceintervallen. (iofs brukar jag byta olja efter ca 1250 mil, men jag har inte ens sett att oljenivån har sjunkit inom det intervallet!) Undantaget är de första 1000milen, då jag fick slå i en liter olja under inkörningen av motorn, därefter har oljeförbrukningen legat på en nivå som gör att jag inte ser förbrukningen alls. (alla motorer drar lite olja, det hänger ihop med hur en motor fungerar!) Kanske har olika motorers oljeförbrukning en koppling till hur de körts in!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Det är inte endast BMW:er som drar olja det gör väldigt många andra också, nya som gamla, japaner som europeer. Inte helt ovanligt att nya men inkörda motorer dra 1l/500 mil. mvh/Flisan |
|
|
Min M5 E34 drar inte en droppe på 1000mil och den har gått 19000mil. Det låter som du har ett dåligt exemplar eller kör med fel olja. |
|
|
Det låter lite väl mycket tycker jag, men det beror väl på om du kört extremt hårt med den eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.