AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.055

AC kyla på förarsida fungera dåligt e61

Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
har en E61 som inte ger kyla på förarsidan medan passagerare sidan verkar den fungera bra. Har läst lite men inte riktigt hittat nåt. Bilen har gått 12.000 mil -06.

Vet inte om man har fyllt på med kyla?

Kan det vara nåt med tempgivarna? Var sitter de i så fall?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Är bilen Svensksåld? Då kan du be verkstaden ansöka hos BMW Sverige om s.k. Goodwill-reparation. Någon som ibland förekommer då bilens ordinarie nybilsgaranti gått ut. Ev täcker de kostnaden för materialet. I samband med goodwill reparationer täcker BMW Sv AB materialkostnaden och kunden får stå för arbetskostnaden.

Om inte annat täcker nog din bils maskinskadeförsäkring även A/C( om du har trygghansa vilka har 15.000 mil som övre gräns).

Gör en felkodsavläsning på en BMWverkstad då får du nog fram vad som är fel.

Det kan ev vara kondensorn det är el på, vissa E61or 05-06 hade felaktiga kondensatorer som gjorde att bilarna sprutade varmluft mitt i sommaren trots att ACn var på.

Mvh
Asken
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Gå in i I-drive, där finns det en inställning som man kan ställa om från varmt till kallt (separat på båda sidor). Detta löste hela mitt problem med dålig kyla. Jag trodde verkligen att AC:n var trasig då den knappt kylde, men nu är det satan rimfrost i mustaschen och driv-is i pungen sedan jag ställde om!

mvh Lloydan
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
Har gjort det... tror jag ;-). Ska dubbelkolla men kunde man verkligen ställa kylan på bägge sidor. Hmm har för mig att den ställde för totalen blev osäker.

Tack iallfall
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Man måste gå in i I-drive och justera manuellt.
På min kan man ställa tempen separat på förarsidan, i flera steg från rött till blått.
Varje gång som det är riktigt soligt och varmt så måste jag ändra inställning till helt blått, och då kyler det mycket bra.
Samma sak på vintern, vid sträng kyla måste jag gå in och ställa på helt rött för att få upp tempen.
Även luftdistibutionen måste jag gå in och justera.
Så fort jag (eller någon annan) har använt auto-läget på klimatanläggningen så blir inställningarna helt tokiga!
T ex på vintern så immar rutorna igen (nästan ingen varmluft upp till rutorna) och jag får dålig värme.
På sommaren så kyler den helkasst.
Jag måste alltså gå in och justera manuellt, men då funkar det faktiskt helt kanon! (I princip så har jag helt slutat använda auto-läget!!)
Problemet borde gå att programmera bort på något sätt, men jag har inte kommit på hur man gör. Någon annan??

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Ulf530: Jag har använt auto-läget efter jag har ställt om och det verkar som den håller kvar inställningarna för mig för den kyler fortfarande riktigt bra.

Jag har den lilla kliman dock. Det kanske skiljer mellan lilla och stora?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.