AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.344

var ska jag köpa nya bromsok fram till 316i e36 compact?

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
de kärvar ordentligt och är snart dags att byta. så var får jag bäst pris och kvalité? vill inte vara dumsnål men inte heller lägga onödigt mycket pengar.
Köp renoveringssatser till dina ok och renovera dem själv, det blir betydligt billigare.
Passa på att byta bromsslangar, klotsar, monteringsdetaljer och all bromsvätska också.
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,

lämnade in mina fram ok till en bromsfirma här i stan kostade strax över 1000:- för en helrenovering...

(helblästrade, lackade, nya kolvar och alla packningar/gummidetaljer och luftnipplar)

helt klart värt om man jämför dom timmarna jag fått lägga ner själv för samma jobb....

/Magnus

At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Har inte bilprovningen sagt nått om broms slangarna så skulle då inte jag byta dom . Köpte ett nytt ok h-fram till 325 kostade 1500 ? kmr inte ihåg. Men när v-bak kärvade köpte jag en rep sats och fixade själv .Det gick ganska lätt lite pillande med kolven när den ska tillbaka men det gick.

För att få ut kolven delade jag ok'et och tryckte ut den med luft från kompressorn fast det borde väl gå att pumpa ut den med bromspedalen?
Sen så kan styrskruvarna vara med insex eller torx nyckel kolla före så du har rätt men troligen är det insex.Skruvarna sitter för jävla hårt så ett smalt förlängnings rör är nästan ett måste eller nått annat bra att förlänga med så du får extra kraft .

Bra att ha saker vid byte :

Smärgelduk eller sandpapper ,slipa med lite vatten eller olja runt kolven om den är dålig. rengör oket med stålborsten.
kopparpasta
Ny-broms olja
pallbockar 2 st
stålborste
slang+flaska

När allt är bytt och på plats är det luftningen kvar .Ta en lite slang som passar på luft nippeln och sätt den i en flaska med broms olja.Kolla nivån i broms behållaren fyll på om det närmar sig min-strecket.Pumpa på bromsen tills den blir typ stum om du har en polare så blir det lättare då kan han sköta pumpandet och du kollar när luft bubblorna sluta komma i flaskan.pumpa ,öppna,pumpa,öppna pumpa,öppna osv. låt inte broms pedalen sjunka längre ner än vid vanlig bromsning.
Har du ingen polare ,tjej, just då när du ska skruva, så tog jag en garage domkraft och satt på broms-pedalen det funkade för mig.

Vart lite mycket nu kanske men det mesta går med sunt förnuft.

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Nu känns det inte direkt som att bag fick svar på sin fråga utan bara instruktioner i hur man renoverar bromsar:) Tror tyvärr inte biltema har ok till bmw. Jag köpte nytt på Autoexperten. var samma pris som på mekonomen eller schmidemann. Tror ett renoverat ok gick på 1200:-. Dessa är utbytesok och är således faktiskt renoverade, men dom ser helt nya ut. Visst blir det en slant för båda så jag förstår att folk rekommenderar dig till renovering. Men om du vill köpa nya så kan inte jag komma på något billigare. ebay???
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Bild på mitt fina OK:)
Länk
At
105
Atnic
svårt å veta om det är alla eller 2st ok som kärvar ?
kollade mekonomen,autoexperten ,meca ca pris: fram 1200kr st, bak ca pris 2200kr st skilljer inte så mycket .

Kan ju vara så att inget behöver bytas kan ju räcka med att ventilera ok'et

At
105
Atnic
Sen är det trummor bak eller skivor?
renoveringsatts ca 270kr st
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det är oken fram som kärvar. så jag får se om det blir att byta eller renovera dom.
farsan kommer troligen att användas till hjälp p.g.a. hans rutin.

men det kan nog vara värt att renovera iochmed den stora kostnaden. det är alltså båda oken fram som kärvar ordentligt. jag har redan haft isär bromsarna för att försöka smörja upp. men det är bara kortsiktigt konstgjord andning.

de kärvade alltså så mycket att det knappt gick att pressa tillbaka kolvarna med polygrip.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det är skivor bak också. de ska bytas också.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Renovera! Mecas pris var rätt bra t.o.m. jämfört med ebay.de

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
Blev till slut renoverade ok från bildelsgrossisten i jönköping. de var några hundra billigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.