AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.726

Besiktade bilen, varvräknaren la av (e36 cab)

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Min varvräknare gav upp efter besiktningen (funkade inte när jag körde därifrån). Tror kanske inte att besiktningen ställde till detta, utan kanske mer ett lustigt sammanträffande, men jag vet inte vad som kan ha hänt.

Finns det SI batterier i e36 (97:a)? Kan dessa vara dåliga om det bara är varvräknaren som lagt av (allt annat inklusive servicelampor funkar)? Har även kollat säkringarna och alla verkar hela.

Har letat lite men de flesta trådar handlar om e30, e21 och SI batterier, inget direkt om varvräknarproblem e36 (har inte jag lyckas hitta ska väl tilläggas).

Vet inte om detta hör ihop, men jag fick inte kontakt med instrument modulen via EIDABAS så jag fick nolla servicen "manuellt". Men efter detta funkade varvräknaren, som sagt körde 4 mil till besiktningen utan problem...
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Har du kollat generatorn,så att han laddar?

Klabbarparn
Prova att göra en SW reset på hela instrumentetklustret, gå in i service menyn och gör detta (sök på nätet om mer info). Du kan även initiera ett "self test" där alla visare rör sig från ändläge till ändläge. Om då inte varvräknaren rör sig är stegmotorn eller dess drivkretsar antagligen trasiga (eller annat glapp i klustret). Om den rör sig så har du något annat elektriskt problem.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Ok, tackar, ska prova göra ett "self test" för att se om själva instrumentet funkar. Ska kolla laddningen också, men på vilket sätt påverkar laddningen varvräknaren? Har startat ett par gånger och kört ett par mil utan märkbara laddningsproblem men kan naturligtvis vara värt att kolla!
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Gjorde en "self test" nu och varvräknaren hoppade igång! Först hände inget alls med varvräknaren (alla andra mätare gick hela vägen upp och ned), sedan hoppade varvräknare till snabbt upp. När jag sedan startade bilen så funkade varvräknaren, hoppas det håller i sig bara...

Tack för hjälpen!
Så bra, kanske var det en mjukvarubugg i klustert som spökade, eller kanske stegmotorn som hamnat i något konstigt läge som blev korrigerat iom selftest.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Nu funkar det ju ,men om generatorn inte funkar så funkar ju inte varvräknaren! Åtminstone har det alltid varit så på alla bilar,lastbilar osv.

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.