AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.231

540i växellådsproblem

st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
har en 540ia -94 som visade getriebeprogramm i displayen och kollade det vanligaste så som batteri men hittade inget.
Det kommer upp vid kallstarter och om man kör en bit,stänger av och startar igen så försvinner det så jag lämnade in den för kontroll av felkoder/ nivå kontroll på olja i automat lådan och fick då reda på att den varit inlämnad för samma fel ett antal gånger och då blivit konstaterat att det var ett internt oljeläckage på lådan.
Så då undrar jag om ni har några tips på vad det kan vara?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Du har väll redan skrivit vad det är?
Bara lämna in lådan för renovering?
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
jo, jag kanske har skrivit vad som är fel ett "internt oljeläckage" det jag undrade var vad i växellådan kan det vara som är trasigt? så att man får en uppfattning av vad det kan komma att kosta.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Plastkulorna?

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
skulle säkert kunna vara dom, men han jag köpte bilen av sa att dom var bytta för inte så länge sedan
plastkulorna är inte problemet.. kan det va fel ev. glapp i han/hon kontakterna? eller givare inte en aning tror du måste lämna den till nån kunnig tyvär
förutsatt att du kollat olja och filter då givetvis..
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
var det jag misstänkte, men tack för svaren iallafall.
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
nu har jag haft den inne för oljebyte och byte av filter från början var det ca 2,3 liter för lite i lådan. men nu är det rätt nivå och fräsch olja, gick då bra att köra ca 50 mil.
När jag skulle starta den morgonen efter så startade jag backade ut från parkeringen och körde ca 20meter sedan växlade den upp till 2:an gick ca 1 sek sedan direkt in i fel programmet igen märkte inte att lådan slirade heller, så då undrar jag om det är någon som har någor mer tips på vad man kan kolla? det kommer aldrig upp när bilen är varmkörd enbart vid kallstart.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Läst av felkoder ifrån lådan ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
nej inte efter oljebytet, hände på morgonen idag så har inte hunnit göra det ännu
Visa användare
2
Jonas-
540IA -93
Jag har liknande problem med min 540 låda.
Har mätt upp lådan och komme fram till att min turbine speed sensor är kass, den ger inget ohm.

Det sitter två speed sensorer i lådan, och du kan mäta upp dom genom att
ohm mäta i kontakten till stysboxen.
PÅ sidan 13 i länken ser du mellan vilka pin nm du ska mäta.

Länk

Lycka till å hoppas att det ordnar sig
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
ska prova att mäta upp det, tackar
Visa användare
2
Jonas-
540IA -93
Hur har det gått med lådan, har du mätt nått än?
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
nej har inte haft tid att mäta ännu, fick semester så for till kroatsien och kommer inte hem förens om 2v ska mäta upp det då
st
21
stobbas
320Ik-88
540IA Touring -94
har nu mätt upp givarna och dom verkar vara hela enligt dom värden jag hittade.
har nu låtit bilen stå i garage ett bra tag med papper under vid växellådan och har då upptäckt att det är röd olja från lådan som har droppat ner där så det blir nog att byta till en annan låda mest troligt om ingen har en bra lösning på om man kan täta den med något
o exakt var droppar oljan från? mest troligt är väl på/avtappningspluggarna eller tråget, eller reglaget på sidan.

på de 2 första nämda så är det ju bara o byta packningarna.
nu såg jag att du skrivit internt läckage. då rinner kanske oljan ut där fram kring turbinen kan jag tänka mig. du gör nog bäst i o bara byta låda! de är ju inte speciellt dyra på skroten helt klart värt
42
92
426Power
540iA Touring -99
Läcker det i framkant på lådan så är det väll bara en packbox på ingående axel och oringar(?) på till turbin. Inte skäl nog att byta låda i min värld. lådan måste ju ner oavsett om du byter den eller tätningarna.
Ch
4
Chuck_norris
Bmw 540i 1994
hej, jag har samma varningstext men den uppkommer ändast om jag kopplar ur anti spinnen, och om man trycker plattan i mattan så man får hjulspinn, då kommer denna text! nån som har en aning, inte kollat filter olje nivå än.... inte kollat kontakter, men lådan funkar klockrent annars, men bara när man får "extremt" hjulspinn detta händer
Mu
616
Mustang

540iat -94
Nu behöver det ju inte vara så i detta fallet men även felkoder och störningar i motorns styrsystem påverkar växxelådan. Ett hål i luftbälgen tillexempel gör att motorn inte känner av all luft som kommer in och ger en felaktig signal till växellådan som kan leda till att det slirar vid växling och felkod kommer upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.