|
|
|
|---|---|
|
Hej Har läst att man EJ kan byta till ett starkare/svagare batteri utan att programmera om dataenheten,min bil har varit strömlös ca 1 månad pga av min son tog mitt batteri(är på tjänsteresa)sedan satte han in ett starkare och det dök upp flerafelmeddelande typ ABS osv.Hjälper det att byta till rätt batteri eller måste jag/han ta den till en verkstad? Tacksam för svar eftersom jag ej kan göra något själv tack | |
| Hmm tror det bara har med laddningen att göra att "bilen" vet hur mycket amp timmar battriet har så det laddas fullt.../M | |
|
Efter monteringen av ett nytt batteri ska man genomföra servicefunktionen "Registrera batteribyte". Registreringen av batteribytet behövs för att meddela effekthanteringen (programvara i motorelektronik och intelligent batterisensor) att ett nytt batteri monterats i bilen. Utan registrering av batteribytet fungerar effekthanteringen inte korrekt och det kan leda till funktionsbegränsningar, såsom t ex reducering eller frånkoppling av enskilda förbrukare. Vid registrering av batteribyte meddelas effekthanteringen i DME/DDE om ett batteribyte. Följande aktioner genomförs: -Den aktuella kilometerställningen lagras för batteribytet. -De lagrade mätvärdena (batteriladdningsstaus, ström, spänning, temperatur osv) raderas. - Effekthanteringen initieras. Eftersom batteriet är motor- och utrustningsberoende, är följande informationer kodade i CAS: Batterikapacitet (t ex 90 Ah) Batterityp: AGM-batteri eller bly-/syrabatteri. När man byter batteri får generellt den batterikapacitet som monterats i serieproduktionen användas. Vid montering av ett nytt batteri med en högre eller lägre kapacitet eller vid montering av ett AGM-batteri måste man måste man därmed koda om CAS på nytt med hjälp av Progman. |
|
|
tack för svaren Om jag sätter tillbaka ett likadant eller original batteriet måste jag ändå programmera om det? Eftersom ABS ej fungerar likaså dator/monitor så sätter jag tillbaka originale,har sett att den hamnar i sleep mode efter 16 minuter utan batteri kan jag väcka den på något sätt tacksam för upplysning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.