AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
544

Finns det någon säkerhetsbrytare som skydd till ac kompressorn

Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Är det någon som vet eftersom min kondensorfläkt lagt av och jag inte kan få den ordnad innan semestern? Vill ju kunna använda ac:n ändå utan risk att det blir övertryck i kompressorn med haveri som följd...

Tack på förhand.

Björsa
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Kolla säkringarna i säkringsboxen. Förutom dessa säkringar, så finns det ett motstånd som sitter monterat på ytterkanten av kondensorfläkten. Detta motstånd kan ibland spricka och gå sönder. Då fungerar inte fläkten på halvfart.

Men fläkten ska inte gå alltid, utan bara då det är ett visst tryck i systemet. Jag tror att det är så att när det är lite tryck så går inte fläkten alls. Då det är lite mera tryck så går fläkten på halvfart, dvs över motståndet. Och om det är för mycket tryck, så går fläkten på fullfart.

Du kan testa fläkten genom att koppla bort anslutningen som sitter precis bredvid motståndet. Sedan kopplar du på 12 v från exempelvis en bilbatteriladdare. Den bruna är jord, och de andra två är halvfart respektive fullfart.

Det kan ju vara så att gasen har läckt ut lite, så att trycket aldrig når upp till det tryck som krävs för att fläkten ska gå på halvfart.

/Tommie, BMWPower
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Remote Strömstad bibliotek:
Det finns en säkerthetsventil, men då är det redan kört.Kör ac kortare stunder,fläkten är ju normalt termostatstyrd så den startar inte förrän det behövs,därför fastnar en del fläktar.

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
...använder du ac:n när du kör bilen så är det ingen fara om inte fläkten fungerar, för då räcker fartvinden till för att kyla....om du däremot står still med bilen och fläkten inte fungerar så blir det för varmt, trycket ökar och till slut så släpper säkerhetsventilen ut övertrycket...med resultat att köldmediet minskar...och händer det några ggr så blir trycket i systemet så lågt att ac:n stannar helt....
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Som skydd till kompessorn finns det en högtryckspressostat och en dito för lågtryck om köldmediet läckt ut löser ex. lågtryckspressostaten.
Pressostaterna funkar även som viss reglering av systemet, om förångaren blir nerisad t.ex, bildas ett för högt tryck efter kompressorn och avges inte värmen riktigt i kondensorn bildas det för lågt tryck, (har jag för mig, är bara lekman)
Angående fläkten så startar min direkt när jag trycker in ac-knappen även när bilen inte är igång, och den startade aldrig när lågtryckspressostaten löst, för att mitt köldmedium läckt ut. Kondensorn framför kylaren som läckte, det är nästan standard efter en 5-6 års ständigt slickande i andras koffertar för att vänta på fritt läge för att komma om.

Håkan Hagelkvist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.