|
|
|
|---|---|
| var någonstans ser man på motorn vilken motor det är? tex jag ska titta på en 525 12 vent från 88, men där är bytt motor och ägaren vet ej vilken motor det är? | |
![]() 13.406 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns ett motoridentifieringsnummer instansat/ingjutet i blocket. På M20 motorerna sitter det precis nedanför oljestickan. Länk Länk På M30 motorerna sitter det ovanför startmotorn. Länk Det är den fem tecken långa sekvensen du är intresserad av. På mitt M20B23 block står det tex "23 6E W" och på mitt M30B35 block står det "34 6K B". I detta dokument står vad de olika siffrorna betyder Länk Men i korthet betyder tecken följande: - två första siffrorna anger total cylindervolym (23 betyder alltså 2.3 liter och 3.4 betyder alltså 3.4 liter) - den tredje siffran anger antalet cylindrar (6 betyder alltså 6 cylindrar) - den fjärde bokstaven anger bränsletyp K = katalysator (användes bara på M10,M20 och M30 motorer) D = diesel E = bensin bränsleinsprutning V = bensin förgasare S = fyrventilsteknik T = turbo (bensin eller turbo) - den sista bokstaven/siffran är ett uppräkningsindex som används för att skilja olika versioner av motorerna åt. Så återkommer du bara med dessa 5 tecken så kan vi berätta vilken motor det är. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.