|
|
|
|---|---|
|
Äger en 330 dA -04. Någon som vet något om följande: Färddatorn visar över 20 % fel. Den visar på 0,67-0,69 i förbrukning men bilen drar cirka 0,85l/milen. Bilen är inte trimmad. Är detta vanligt på dessa modeller?? Har hört att felet kan uppstå vid boxad motor. Tycker att den drar lite för mycket. Även vid snål-körning så kan jag inte få ner förbrukningen under 0,8. Vad jag vet så behöver ett par glödstift bytas, kan detta påverka bränsleförbrukningen även under sommarperioden ?? Tacksam för lite info. | |
|
Gäller 530 E60. Färddatorn visar 0.84!! Körde 70.9 mil - hade full tank upp i röret - tankade och fick i 60.1 liter. 60.1/70.9 = 0.8477 lit/mil Jag har aldrig haft nån BMW som visat fel. Högst 2-3 % Måste bero på nåt med att den varit trimmad eller är du 100 på att den inte är modifierad? Eller är det ett led att få ner förbrukningen :-) Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
hej känns som din färddator visar fel, inte att bilen drar för mycket. jag hade en 330dAT -02 (184hk iofs) men den låg stadigt på 0,83-0,85lit/mil blandad körning..(30km enkel resa till jobb samt lite stadskörning) ytterst sällan ja kom under 0,8.. automat o stor motor vill ha lite föda... jämförde med en 330iA som antagligen hade kostat 1,1-1,2lit/mil vid motsvarande körning för min del, så de va helt okej.. har en polare som har en e46 320dAT, han kör den på 0,75-0,8/mil blandad körning, tror automaten kostar lite per mil... ca 0,1lit/mil extra kanske 330dAT går klart billigare än MB C320cdi t.ex (liknande motor/bil) hade en passat 1,9TDi som visade fel ca 0,1lit/mil MED boxen i, visade rätt när man körde utan box. min 330dAT hade jag OBD-optimerat till 230hk/520nm, den visade rätt både original och optimerad. vet dock inte hur man kalibrerar om färddatorn i e46, i e36 kan man ju ändra värden i färddatorn. glödstiften påverkar inte förbrukningen enligt mina tidigare erfarenheter. tyvärr kan ja inte svara på din egentliga fråga.. |
|
|
Jag har en 330xd -05 och den visar lika mycket fel som din! Vet dock inte vad man kan göra åt det... |
|
| Kan den varit trimmad och sedan har färddatorn kalibrerats, varvid den nu i otrimmat tillstånd visar för mycket? | |
|
E46's färddator går inte att kalibrera, jag har försökt...På E39 så finns däremot den möjligheten i den "hemliga" menyn. Min fd 320dAT visade också rejält fel, säkert 15-20%. Färddatorn visade ofta mellan 0,60-0,65 medan förbrukningen mätt efter tankade liter visade dryga 0,70. Jag körde några hundra mil med trimbox och då visade färddatorn ännu mer fel. När boxen var ställd på max låg genomsnittsförbrukningen på 0,45-0,50 även om bilen fortfarande drog 0,70+ På övriga BMW (alla bensinare) jag har haft så har alltid färddatorn visat något lägre än den faktiska förbrukningen men det handlar om 2-4%. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.