|
|
|
|---|---|
|
hej jag har en bmw e39 530d 2002a som är rikligt utrustad och som jag vill behålla sakerna i så det inte blir som min förra dom länsade 2ggr! till saken! min är utan orginallarm så jag bokade tid hos en LARMMONTÖR för att få ett carguard t70c installerat och jag tyckte det lät bra ang priset plus att det går via orginalfjärren och jag har gillat mina andra carguard... efter 3 timmars försening av installationen så och nåt bortslarvat clips (är petig) så var jag rätt less på firman...med installations underskriften samt stämpel så begav jag mig hem och tänkte nu skall jag testa larmet så jag vet att allt funkar osv . så jag larmade och bilen kvitterade som vanligt med ett blink och sedan började den blåa dioden blinka osv sså jag låser upp med nyckeln och den låser upp men carguardet fortsätter blinka och då jag öppnar dörren så tjuter det riktigt högt och börjar att blinka så jag larmar av och är nöjd så! sen idag 5 dagar senare och nu med en digital videomodul bmw orginal (6000kr) monterad så tänkte jag att jag skulle testa bakluckans larm så jag larmar och väntar några minuter och låser upp med nyckeln och som förut så blinkar carguardet vidare så jag tar i bakluckan och öppnar den och faaan larmet är TYST!!!! vad är det för skit larm, carguardet bara blinkar på som vanligt fast jag kan öppna bakluckan!? vad är då meningen sedan märkte jag att mitt vanliga BMW orginal blink kvittering att man låst el låser upp blir ihop blandad med carguardets blink som inte ens fanns från början dom första dagarna! sen en annan detalj som är lustig är att på tex ett "vanligt" carguard tex 950s så kan man ha bilen larmad och larmar man av och den låses upp och man inte öppnar nåt så låsen o larmar den av sig själv igen om man skulle glömma el komma åt knappen i fickan!! kanonbra grej och på min nu när jag gör samma sak så är det ända som händer att den larmar men den låser inte! SERIÖST VAD ÄR DET FÖR SKRÄP MAN FÅR FÖR 5 PAPP! el är det montören som är klåpare ??? så nu vänder jag mig till er som har T70C i era så jag får veta hur det skall funka! tacksam för svar | |
|
När det gäller blinkningarna vid låsning/upplåsning så var det lite strul på min också när jag fick DEFA monterat. Bilen skickar själv blinkningar och sedan skickar ditt nya larm blinkningar och tillsammans kan resultatet bli lite rörigt. På BMW kan dom programmera bort bilens egna blinkningar så blir det bara larmet som visar vid låsning/upplåsning. Har aldrig testat som du gjorde med bakluckan men jag vet att mitt larm triggas på innerbelysningen så det borde gå på när bakluckan öppnas. Det enda problemet jag har med DEFA är att om bilen är larmad och man trycker på den nedre knappen för att öppna bagaget så får larmet på. Samma resultat om man trycker på låsknappen (det lilla BMW-märket) när bilen är larmad för då tänds ju innerbelysningen. Hade ju en del incidenter när min son var mindre och lyckades få tag på nyckeln...han tryckte på det lilla BMW-märket och nere på gatan började det sedan tuta ordentligt. ___ //Ulf |
|
|
okey! tycker att det jag upplever med mitt larm är skandal och skräp vilket måste fixas antingen om larmfirman löser det el så får dom riva ut det igen och då går jag och köper på mig ett beggat orginallarm och kodar det och flyttar sirenen.. är det verkligen ingen annan med carguard T70C här i sin e39? |
|
Roffa1 |
Det har varit en hel del problem med CG T70C. Larmet larmar utan anledning, programmeringen nollas, glaskrossensorn är felkonstruerad,osv. Sök på Google så har du flera spaltmetrar med läsning om krånglande CG T70c. Skaffa istället ett CG 950s så blir du helnöjd. |
|
Det finns väl några trådar till om T70C här på forumet, kanske där finns lite svar och förklaringar. T.ex ser man ibland att t.ex 950S framhävs som bättre pga att det även innefattar startspärr (därför S i benämningen). Visst, T70C har ingen startspärr, mest pga att denna funktion redan är lagstadgad i bilar sedan snart 15 år (utan att man behöver montera in larm) och T70C är av nyare datum och tänkt för bilar som redan har startspärr. Produkterna är öht inte jämförbara mera än t.ex äpplen och päron...). Har själv använt larmet tillsammans med GSM-modulen i runt 8 år utan problem. Till problemet: Du bör konsultera din larmmontör igen, han har troligen inte gjort en riktig eller komplett installation. Återaktivering vid avlarmning (om man inte öppnar nån dörr osv inom ett visst antal sekunder) är faktiskt svår att missa då den är inbyggd i själva larmet. Larm från bakluckan kan bara installatören svara för, det skall monteras in en brytare för luckan osv. Kanske han har försökt använda befintlig signal från luckans kontakt, vilket är dömt att misslyckas och är en källa till problem med bl.a urladdat batteri. Varje larminstallatör vet detta, det finns omnämnt i servicemeddelande från de flesta seriösa larmtillverkare, bl.a CarGard. Att använda innerbelysningen som triggsignal för larmet gick bra på Volvo 240-tiden, numera (dvs sedan början av 90-talet)har man dimmerfunktioner och komfortfunktioner för belysningen som ger helt galen information för larmet. Vilket inte hindrar att man fortfarande hör talas om installationer där man plockar signalen från belysningen. Sen blir man irriterad för att det inte funkar och att det falsklarmar osv...) FP |
|
|
Toppenbeskrivning Folke! Du satte verkligen huvudet på spiken!!! /Andy |
|
|
folke: tack:) det var exakt det där jag behövde ha i ryggsäcken.... skall dit på måndag blixtfort och ordna det här! han sa när jag ringde att just T70C larmet inte kan styra bilens c-lås just då det skall återaktivera om man råkat larma av men inte öppnat någon dörr!? det tycker jag låter väldans konstigt för till och med det gamla 950s kan ju det.... |
|
|
Självklart styr T70C centrallåset, eller rättare sagt låset styr larmet. När du låser upp med fjärrnyckeln så larmas bilen av och vice versa. Du har kanske fått egen fjärrkontroll till larmet, vilket är onödigt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.