AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.437

problem med att skärmen till stereon och gps "hänger" sig

mi
2
mikey-bikey
330d Touring -03
hej jag är en ganska ny ägare till min första bmw, köpte en 330d för 3 månader sedan med intergrerad gps och stereo. Det är en skärm på ca 140*80 mm med en cd-slott bakom (den fäller ut sig). ja har vart väldigt nöjd med allt tills för ett par veckor sen när skärmen slocknade till att senare börja lysa med BMW logga bara. jag läste då lite på forumet här medan jag var bortrest två veckor och tänkte koppla bort bateriet så att bilen tappa minnet. Men när jag kom hem så var bateriet helt slut (inte ens centrallåset fungerade) så ja startade med starthjälp, och då verkade allt fungera först men när ja skulle gå in på menyn där man gör inställningar (SET) så frös skärmen. Testade å koppla bort batteriet upprepade gånger och det händer samma sak varje gång. Det låter även i gps/dvd läsaren i bagaget hela tiden även när tändningen är avstängd (antagligen den som dragit slut på batteriet), dessutom så verkar gps:en inte fungera alls det blir bara en tom skärm utan karta eller menyer. jag skulle vara väldigt tacksam om ngn kunde hjälpa mig gå vidare att felsöka vad som är fel, eller om ngn kan rekomendera en bra verkstad i göteborg med omnejd

mvh Micke

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Se tidigare felsökningsrekommendationer för E38, E39 & E46, bl.a. att byta till nytt batteri.

/Andy
står möjligen kupefläkten och går efter du stängt bilen? =fläktmotstånd
eventuellt kan det vara en lutningsgivare till larmet - dom orsakar också att batteriet laddas ur.
Annars är det vettigaste att läsa av felkoder och utgå vad du får fram där..

jag förutsätter att du kontrollerat batteriet i första hand...
mi
2
mikey-bikey
330d Touring -03
Batteriet är det inget fel på, utan det lyser och låter av fläkten som sitter i dvd-läsaren till gps:en även när tändningen är avslagen. kopplar jag ur kontakterna på baksidan så slutar den såklart och efter att jag gjort det så har jag inget bekymmer med batteriet. men då fungerar inte skärmen alls. Kopplar jag in kontakterna igen så kan ja använda skärmen till färddatorn och stereon men gps:en fungerar inte och skärmen hänger sig om ja går in på inställningar precis som innan. Men går det att läsa felkoder på BMW på navigationen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.