|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite problem med abs-systemet. Man kan starta bilen och köra en bit innan abs-lampan börjar lysa. Då man bromsar när den inte är tänd så känns det som om det studsar upp en fjäder i bromspedalen. Nån som vet vad dett kan bero på? Jag har försökt att söka men inte funnit nåt... Kan det vara abs-modulen eller nån av abs-givarna när detta fel uppkommer? mvh//chrille Christian Johansson | |
|
ingen som vet vart man ska börja felsöka... :) mvh//Chrille Christian Johansson |
|
|
Hej! Kolla om ABS-lampan tänds vid en viss hastighet. Om så är fallet har troligtvis en av kuggkransarna bak spruckit, så att den av centifugalkraften utvidgar sig och tar i givaren. Detta fel har jag varit med om på två av mina bilar. Bara att byta drivfläns med kuggkrans. Hälsningar BLJ |
|
|
ok, låter kanske lite dumt av mig men vilka kuggkransar menar du? är det något som sitter vid drivaxeln? //chrille Christian Johansson |
|
|
Hej igen! ABS systemet får information om hur hjulet snurrar genom att givaren "känner" av topparna på ett kugghjul detta hjul sitter alldeles bakom bromsskjölden lite in i den stora klump som hjullagret sitter i. Hoppas att du förstår! Hälsningar BLJ |
|
|
okej då är jag med på vad du menar. Tackar för infon, ska ut och kolla detta! //chrille Christian Johansson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.