|
|
|
|---|---|
|
Fick möjligheten att genom jobbet köpa loss en uppsättning däck till mina ny-renoverade Styling 71-fälgar. 8" fram och 8,5" bak. Bra pris, så jag slog till=) Däcken är Dunlop Sport Maxx GT, 225/40R18 fram och 255/35R18 bak. Bakdäcken fick jag idag, och noterade att dom såg väl feta ut för att vara 255:or. Såg mer ut som 265-275:or.. Monterade iaf på fälgarna och mycket riktigt,, dom sticker utanför en liten bit. Ser ut ungefär som ett kraftigt fälgkantskydd och enligt mig är stuket på komplett hjul grymt! (Bilder kommer på min sida) Jag blev nyfiken på vad som skiljer MO-däck från övriga mer än att dom uppenbarligen är lite bredare? Vidare undrar jag om det verkligen är ok att köra med MO-märkta däck på en Bmw utan att bli lynchad av BMW-mobben? =) | |
|
Jag hade tidigare MO märkta Conti SC3 bakdäck på min bil. Däcken var då inte bredare än motsvarande omärkta däck. Såg inte heller några andra visuella skillnader, treadwear, traction osv var lika. Jag är också nyfiken vad som skiljer, har sökt men inte hittat något. Det skulle vara intressant att få reda på hur BMW, Mercedes, Audi mfl specar däcken, vilka prioriteringar som görs. mvh/ Anders |
|
|
Betyder märkningen MO verkligen Mercedes Only? Det kan ju betyda Mercedes Original tex. |
|
|
henke lexus, kolla länken Länk Finns även fler sidor där det står. Prova att googla det. |
|
|
spacco: Jag googlade och hittade den här länken Länk Där hävdas det att MO står för Mercedes Original inte Mercedes Only |
|
|
Ok verkar vara delade meningar men det är väl inte så noga eller? Var ju inte det tråden handlar om =) Om Mercedes själva översätter det "Mercedes Orginal" så stämmer det säkert. |
|
|
Jag undrar också över det där med däcken vad som skiljer när det ex står MO. Jag är intresserad av ett par ContiSportContact 5P i storleken 255/35/18. Dessa finns endast med beteckningen MO. MO betyder enligt Continental själva Mercedes models Iaf om man tittar i reklambladet för däcken.. Länk Varför ens sätta ut MO eller RO1 när man ändå kan slänga på dom på vilken bil som helst. Är det för att det ska se bra ut som att däcken är just för dessa bilmodeller? Lite lyxigare känsla alltså? |
|
|
Däcken är godkända av Mercedes för "originalmontering", det kan vara speciella krav som Mercedes har haft i stommens styvhet etc., men det enda man vet är att de passerat Mercedes-specarna. Men de går givetvis att montera på andra bilar också... BMW har motsvarande "klassning" och det är en stjärna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Spacco: Bakfälgen är 12,5 mm bredare än framfälgen men bakdäcket är 30 mm bredare än framdäcket. Kan inte detta vara en del av svaret? ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Jag jämförde aldrig framdäck/bakdäck utan uppskattade mot ett annat 255 däck. Det här såg jag redan innan jag krängt på däck på fälg. Jag har även provat att parkera bredvid en bil med 255or och nog såg mina bredare ut ändå.. Men nu är jag nog mer inne på att det skiljer ganska mycket på olika tillverkares uppfattning om bredd. Ett exempel: Jag och en jobbarkompis staplade upp 2 uppsättningar däck bredvid varandra härom dagen. Den ena varianten var Michelin Energy 215/55R16 och den andra varianten var Sava(något) 205/60R16. Dom 4 Sava-däcken i hög var ca 4cm högre än däcken i Michelin-högen. Konstigt va!? |
|
|
spacco: helt korrekt att det skiljer mellan olika tillverkare och modeller. Köpte en gång nya bakdäck till min V70, GY Eagle F1 GSD i dim 225/45-17. Fram satt det Michelin Excellence eller något liknande i samma dimension men det såg riktigt konstigt ut. GY var både bredare samt hade en annorlunda form där däcksida blir däckbana som också förstärkte intrycket av bredden ytterligare. Såg ut som det satt 245:or bak på 7" fälg. ___ //Ulf |
|
|
Jo, jag visste sedan innan att det skiljer, men SÅ mycket att en hög med 205or är högre än en hög med 215!?? Nu snackar vi 1cm/däck! GY eagle f1 gsd bryter väldigt tvärt från däcksida till slitbana, och om det är GY Excellence du menar? så är det mer avrundat mellan däcksida och slitbana. F1 gsd är ju mer sportdäck än excellence så GY kanske gav det lite bredare slitbana. Du råkade inte stapla upp dom bredvid varandra och tittade om det var skillnad i höjd?? |
|
|
255 är bredden på slitbanan, inte på däcket, därför kan olika däck bli olika breda beroende på hur mycket däcket buktar ut på sidorna. sen beror det oxå på hur bred fälg du har, smalare fälg gör att däcket ser bredare ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.