|
|
|
|---|---|
|
Har problem med gnisselljud när fönstret skall ner. Det uppstår mellan fönster och gummilisten. Var in till BMW för att fråga, köpte något som skulle ta bort silikon men det hjälpte inte. Man kan ju inte smörja ett fönster. Har ni något tipps för att slippa det störande ljudet? Det är en Z4 04. klipp | |
|
Visst kan man smörja ett fönster!För många år sedan smorde jag ett fönster som gnisslade fruktansvärt,efter ett tips av en bilplåtis med kristallolja.Jag smorde inkanterna på rutan som löper i skenan,blev kanon aldrig mer gnissel!! Vet dock ej om det går att få tag på kristallolja idag? Klabbarparn |
|
|
Tack för svaret! Kristallolja är nog samma som lacknafta, bara olika ord. Det är nedre gummit som tjuter ihop med glaset. Menar du att man vågar smörja där utan att glaset blir fult? klipp |
|
lampan2 |
Detta kan vara helt fel, men jag använde Yes! diskmedel på vindrutstorkarna på första bilen för att dom skulle sluta skrika mot rutan, det kan vara värt att testa innan du ger dig på lacknafta. |
|
Jag vet inte om det är samma sak som lacknafta,vill inte minnas att det luktade starkt!Jag smorde ju i kanterna i skenorna så mitt på ska du nog inte göra det med lacknafta!! Prova att smörja med något som inte är starkt!! Jag tror inte att kristallolja och lacknafta är samma sak, För bilplåtisarna smorde ju även gummilisterna när dom monterade vindrutor! Tror jag ej att dom skulle göra med lacknafta!! Klabbarparn |
|
|
Med rutan helt nere så kan du dra fingret mellan listerna där rutan löper och på min bil känns det som att det är en filt eller något slags tygaktigt. Dessutom så blev jag fet och svart på fingret som om det vore någon sorts fett på listen. Har du gummilist direkt mot rutan så kan du smörja listen med glycerin, några gånger och sedan torka av den noga, då blir listen mjuk. Glycerin eller glycerol som egentligen är det rätta namnet finns att köpa på apotek, men även i vanliga välsorterade affärer. Hasse Z4 |
|
lampan2 |
Jag tog en runda med bilen idag och har även jag fått gnissel när jag hissar med det högra fönstret, jag ska prova WD40 som jag har hemma och låta det dra till sig, hoppas det försvinner. Annars får det bli Hasses metod. |
|
Tack för svaren! Har som du nämnde något filtaktigt som rutan glider emot. Konstigt att det kan geifrån sig gnissel. Min filt känns ren och fräsch. Undrar vad man kan smörja denna med? klipp |
|
lampan2 |
Ja där är något filt-material, jag återkommer med wd40 om det blev något bättre. |
|
aj aj jag fick samma problem och där efter gick vajern av till el hissen och det beror på att vajen går trökt och drar rutan snet inne i dörren :( ny hiss kostar ca 1500 + arbeter Tompa_master |
|
lampan2 |
Jag körde med högtryckstvätten och torkade noga av rutan, nu låter det inget från min ruta längre. |
|
Det finns ett specialmedel som BMW använder, det är tydligen viktigt att det är silikonfritt. Jag fick tyst på mina fönster med denna metod, jag fick låna lite på BMW. /Anderz3 Länk |
|
|
Med tanke på gnissel och annat tråkigt från rutorna, är det någon mer än jag som upplever att det "skramlar" en del från rutorna när man kör på kassa vägar?! (Känns som om rutorna nästan är lösa och vibrerar samtidigt som bilen vibrerar från gupp och gropar i vägen) (Relativt ny Z4-ägare) |
|
|
Har inget skrammel från mina rutor (Z4) men däremot är skicket på vägarna i Växjö så skandalöst dåliga så fan gråter. Fullt med hål, spår och grusdamm. En svart bil är inte ren mer än högst fem minuter. Inte roligt att köra i denna staden, man stutsar fram med skitig bil. Hasse Z4 |
|
| Tack för svar Hasse! Märkligt det där med rutorna, en Bmw som bara vandrat 5000 mil... haha ja det är ju det som är de jävliga med svarta bilar..;) | |
|
Josa, jag läste på forumet för flera år sedan att någon hade monterat självhäftande asfaltmatta och på det ljuddämpande våffelpapp för att få bort det plåtiga klonket när man stänger dörrarna på Z4. Allt var inköpt på biltema. Det kan ju vara en ide om du ändå ska klä av dörrarna för att se om något är löst. Det ska ju inte skramla från rutorna. Det finns beskrivet hur man lossar dörrsidan har jag sett någonstans men minns inte var. Hasse Z4 |
|
| Tack för tipset :) Kanske lika bra om jag ändå öppnar upp allt... | |
|
I so indeed angående plåtigt klonk när man stänger dörren på z4 !!! Wtf BMW liksom .kanske för att skiten är ihopsatt i USA ... Man skäms ju när man stänger dörren ... Min e46 ( samma årsmodell va ljusår bättre på den punkten . Men de är klart Z4 är ju mera en sportbil utan en massa dämpning överallt ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.