AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.546

530 V8 E34 kedjehaveri?

bm
21
bmw_wiberg
525ia - 90
böt till mig en 530 v8 e34 för ett tag sedan! förra ägaren fick miss-ljud från kam-kedjan och åkte med bilen till bmw verkstad som konstaterade att någon av spännarna va kassa! nu 3 år efter verkstads besöket ska jag försöka få ihop bilen! men förra ägaren viste inte vilken spännare som va kass och inga papper finns på detta! och förra ägaren kallade sig "hemmafixare" och hade själv börjat skruva ner tändmoduler och liknande och tappade då ner en mässingskruv i den ena cylindern, trodde han... jag har både pillat med ståltråd och grip-klor och även dammsugit i cylindern och kan inte känna eller höra att någon finns i cylindern så jag kopplade i batteriet och körde runt motorn på starten för att höra var miss-ljudet kom ifrån när motorn plötsligt slutade gå runt! min första tanke var att där va en skruv ändå som hade satt sig! jag försökte dra motorn baklänges för att få den och släppa men utan resultat! uppgiven över de hela slängde jag verktygen och gav upp! ett par dagar efter gav jag mig på de igen och då till min förvåning gick motorn runt igen! kan de va någon av spännarna som hjort detta? någon som varit med om detta förr?

förlåt för min lulliga förklaring!
är tacksam för all hjälp!
Missljud från kamkedjan är inte roligt. Jag hade det problemet och skaffa ny spännare, visst, det slutade. Men det dröjde inte många mil förrän kedjan gick av. Och vips, ventiler åt helvete.

Kedjan var självklart genomgången och såg fin ut, innan jag spände den.
bm
21
bmw_wiberg
525ia - 90
surt sa räven! då e de bara tt riva och i med nytt! inget att spara på!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns 3 spännare, den stora till stora kedjan sitter i vänstra topplocket sätt framifrån lite dåld under ventilkåpan.

De andra sitter mellan kamdreven i vardera topplock.
Jag skulle dock tvivla på att de små kedjorna behöver bytas.
Stora kedjan + spännare kostar ca 1900kr på Bmw (kedjan 1150)

Jag skulle ju personligen aldrig lägga ner tiden och pengarna på att byta kamkedja på en 530, få tag i en hel 540 motor. Kostar ca 5-7k

Ps. Jag har en fungerande 530-motor liggandes 23k mil du kan få för struntpengar.
bm
21
bmw_wiberg
525ia - 90
ne har kollat runt och har kommit fram till att slänga en ny motor i den! passar 540 rakt av? inga problem med el och dyligt?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Om det är en automat är 530:ns låda betydligt klenare än 540:ns
540's är så billiga nu för tiden så det kanske är lika bra att sälja bilen du har som renoververingsobjekt och helt enkelt bara köpa en 540?

om inte 530'n är i superextremt bra skick för övrigt eller något sådant..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.