AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
43.547

Det stinker om mina Gliptoneprodukter?

Sida 4 av 4
Förtydligande:
Det var en tunnare konsistens på en av mina tidigare GT11. Användes ändå och det var bara en liten del som (förmodligen) fick frost och som kastades.

FP
Roffa1
Ok, så innehållet var krämigt från början. Men sedan vart det som mjölk i konsistensen.
Fel igen.
Det var tunnare än vanligt från dag ett. Sen blev det helt förändrat efter den gångna vintern, förmodligen pga vatten i formulan. Ingen större grej egentligen om det inte är så att det INTE ingår vatten i någon större koncentration normalt.
Jag har som sagt haft flera GT11 genom åren men bara denna hade annorlunda konsistens och blev (förmodligen) frostskadad. Jag brukar iofs inte mäta tempen i garaget men det har nog varit nere lika lågt inom de närmaste 8-10 åren som under denna vintern.

FP
Roffa1
Ok, då är jag med. Vill även minnas att du tidigare skrev att du saknade doften av läder i de nyare GT11 flaskorna.
Det kan stämma, jag minns att jag tyckte den var lite verkningslös.
Jag tror jag hade kontakt med Gliptone i UK också, men det gav inte så mycket.

FP
Roffa1
Folke: Detta är ju av stort intresse att du redan varit i kontakt med tillverkaren i UK.
Kan du dra dig till minnes någonting av vad som sades då detta var aktuellt.

När du nämner ordet: Verkningslös menar du då främst avsaknaden av läderdoften, eller var själva produkten verkningslös i sig själv?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Testade idag Gliptone produkterna för första gången!!blev mkt nöjd med resultatet........lätt att applicera både GT11 o GT12.
doftar riktigt gott !!

alltid använt bmw org leather samt Tip Top innan,men kommer nu i fortsättningen bara att använda Gliptone!

Jag har Praegeleder/Silverstone=tvåfärgat skinn (svart/grått) i min M5-2003

Länk
Roffa1: Jag vill inte påstå att skillnaden var jättestor, jag använde upp det mesta av innehållet. Men mindre verksamt, mindre doft efter behandlingen osv.
Om jag minns rätt så skrev Gliptone att de inte kunde svara på varför innehållet kunde vara tunnare i konsistensen osv, dvs ett standardsvar.

FP
Roffa1
Tycker det är av mkt stort intresse att få veta hur pass mycket conditioner ni andra applicerar på era skinnsäten vid behandling. Som det redan framgått av Magnus mkt utförliga inlägg, så har GT11 "helt motsatt effekt" vid för tunn applicering. då spricker enl uppgift skinnet sönder?? Tycker detta verkar mkt illavarslande. Borde inte detta stå tydligt på själva flaskan. Hur pass rikligt ska krämen appliceras för att skinnklädseln ej skall krakilera torka upp o spricka sönder? Och vad händer om man blaskar på med för mycket GT11. Efterlyser rätt tillvägagångssätt.
Roffa1
Citat Gliptonebutiken

Vad som händer är att conditionern GT11 enbart delvis absorberas/härdar och överskottet blir gegga. Detta är en jättebra information som du framför, det ska gärna understrykas. Vad som kan hända om man smörjer in det för lite är att det "torkar ut" och blir "sprickbildningar"??

Slut citat.

Jag tycker det är mkt upplysande att Magnus delger oss dessa negativa effekter vid användandet av GT11. Frågan är dock om man verkligen törs använda medlet i nya bilen. Vem är ansvarig för om skinnklädseln spricker sönder? betecknas då denna tragedi som handhavandefel? Tillverkaren och återförsäljaren fråntager sig allt ansvar.

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Handlar väl inte så mycket om negativa effekter av produkten.

Läder som inte smörjas in regelbundet kommer så småningom torka och få sprickbildningar.
Använder man inte tillräckligt mycket av denna eller någon annan produkt vid behandlingen torkar skinnet så småningom. Använder man för mycket blir det kladdigt. Vad är det som är konstigt i detta?

Sedan är det förstås bra med information om hur mycket av produkten man skall använda för att det skall anses som tillräckligt. Sedan skiljer sig resultatet mellan olika lädertyper och hur det är behandlat, vilket avgör hur mycket lädret "andas" och tar upp en eventuell produkt som man smörjar in det med.
Hej,

Exakt vad AlpineWhite beskriver är vad som åsyftas! Det handlar inte om mängden man applicerar, utan ett bristande underhåll. Smörjer man in för sällan så har man inte skött lädret som rekommenderats. Det handlar ingenting om läderprodukters (oavsett märke) egenskaper, det handlar om att lädret i sig torkar ut! Detta är en mycket stor skillnad. Om man använder för mycket kräm däremot föreligger risken att du inte får bort överskottet, vilket kommer bli geggigt. Alltså, smörj in vid behov (uppskattningsvis 3-4ggr/år)

Vänligen,

Magnus
Invictus Sverige KB (www.gliptonebutiken.se)
ma
101
mafqa
F10 550i -10
Tyckte gliptonebutiken fick mycket kritik här som jag inte höll med om så får skriva att jag är nöjd iallafall.
Fick mina flaskor gliptone (fr sv) idag och conditionern luktar behaglig läderdoft med krämig konsistens och cleanern luktar svagt skokräm. Det ska vi nog våga smörja in lädret med :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.