AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
43.542

Det stinker om mina Gliptoneprodukter?

Sida 3 av 4
Hej karlhilding,

Jag har sett dina inlägg och får kommentera dem här. Vi kan inte under några omständigheter skicka ut ersättningsflaskor som första steg i en reklamationshantering. Det är faktiskt helt otänkbart eftersom vi inte har kunnat fastställa ett fel, utan enbart får gå på kundens ord tillsvidare. Vi har valt att inte presentera kompletterande yrkanden från kunden ifråga, men det stoppade inte vid att skicka en ny produkt. Vi följer gällande regler, ser mycket positivt på att ta del av de defekta varorna samt hoppas på att få göra kunden nöjd i hanteringen. Detta är ett helt normalt förfarande.

Vi tackar dock för dina synpunkter, det uppskattar vi som ett led i kvalitetsförbättringar.

Vänligen,

Magnus
Invictus Sverige KB, (www.gliptonebutiken.se)
Roffa1

Jag tror ej innehållet i mina flaskor skiljer sig nämnvärt från de övrigas. Det handlar nog snarare om hur känslig man är för olika lukter. I mitt fall är det helt uteslutet att använda conditinern GT11 i min bil, då både jag själv samt övriga familemedlemmar skulle må illa av den stickande lukten. Detta faktum verifieras dessutom på flera (tidigare bif forum) där folk fått sanera sina bilar pga den intensiva lukten. Så flaskorna luktar nog precis lika illa här hemma som i utlandet. Magnus erkänner ju dessutom helt öppet att GT11 luktar betydligt starkare i flaskan pga den höga koncentrationen av kemikalier. Men när jag själv testade GT11 på den lösa skinnbiten, så luktade det precis lika illa som innehållet i flaskan. Lukten spred sig i hemmet på nolltid, precis som flera användare i utlandet tidigare har beskrivet.

Jag har med denna tråd ej försökt att smutskasta själva företaget, utan istället har jag "ifrågasatt" en tvivelaktig produkt som detta företag saluför. Det finns ju dessutom några andra användare i denna tråd som helt delar min uppfattning om den illaluktande conditionern GT11.

Magnus: Du varnade mig tidigare från att använda den illaluktande conditionern, gäller detta ditt ställningstagande alla användare som tycker att det luktar konstigt om era flaskor? Med andra ord luktar det konstigt och kunden ändå smetar ut det på sätena så fråntager ni er allt ansvar om klädseln ev, blir förstörd? (rätt uppfattat?)

Nu har vi en annan diskussion som känns mer givande, nämligen den subjektiva diskussionen om doften på produkten ifråga.

Mina Gliptoneflaskor har 3-4 år på nacken då de är otroligt dryga, men luktar trots detta inte det minsta illa. De luktar fräscht läder, både i flaskorna och efter behandling. Flaskorna beställde jag via den engelska distributören.

Roffa, jag tycker att du ska prova att applicera medlet på en skinnmöbel, jacka, sko, eller något annat som du inte bryr dig så mycket om. Låt det dra någon timme, och dofta sedan igen.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Hej Roffa1,

Som tidigare nämnt har vi inte kunnat ta del av innehållet i dina flaskor och således inte kunnat bedömma huruvida ett fel föreligger. Innan vi har kunnat bedömma dem är det som du förstår omöjligt för oss att fastslå eventuella fel. Vi kan fastställa att conditionern luktar starkare om du luktar direkt mot flaskan, så är det i allmänhet när man luktar på en vätska med doft. Om vi jämför med parfym så luktar den också mer om du doftar direkt ur flaskan, än när den har varit buren på kroppen en tidsperiod. Det är inte att betrakta som något fel på produkten, det är fullt normalt.

Jag uppmanar ALLA att inte använda någon produkt, oavsett slag om det föreligger misstanke kring produktfel. Detta är inget som jag har bestämt, detta står fastslaget i konsumentköplagen som jag har hänvisat till. Det är ditt åtagande som kund att verka för att minimera en potentiell skada.

Vänligen,

Magnus
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Gliptonebutiken Magnus:

Hej Magnus.

Jo jag har jobbat med administrativa system för postorderbranschen sedan 1987. Och ett återkommande problem för ALLA var reklamationer av försändelser som betingar ett ringa värde. 0 - 200 kr ungefär.
De flesta insåg efter en tid att det inte var mödan värt att lägga krut på detta utan gjorde/gör följande:
Skickar nytt till kund inkl. returemballage och retursedel.
Den nya varan FAKTURERAS kunden och krediteras när ni erhållit returen samt kollat upp om varan är defekt. Är den inte defekt eller av kund felhanterad så krediteras endast viss del. Plus att kunden får betala frakt och returfrakt som reducerar kreditnotan. Upp till företaget att bedöma.
Detta för att vårda kunden och ta de smällar som ev kan bli.
MVH

Byta upp sig? Till vad då?
Hej Karlhilding,

Som jag nämnde i tidigare korrespondens på forumet så förligger ett ytterligare anspråk som jag inte kan delge dig i. Eftersom dofter rör en subjektiv bedömning måste vi få del av varan först, innan vi kan skicka ut en ny. Vi välkomnar en reklamation och vi har utlovat kompensation. Närmre i detalj än så kan jag inte gå.

Nu säger jag absolut inte att det skulle vara så i det här fallet, men när det rör subjektiva bedömningar så skulle detta kunna bli en mycket svårhanterad process. Om en potentiell kund begär omleverans gång på gång, då denne anser att lukten inte faller i smaken så behöver det i alla lägen inte handla om en reklamation.

Vi får gå efter gällande regler, vi vill kunden väl vilket vi har påvisat. Om sedan kunden väljer att inte reklamera av en eller annan orsak så är detta tråkigt.

Vänligen,

Magnus
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja märkligt är att ni inte får varan i retur.
Mycket märkligt!
Ni går luta er mot att ni får beröm här på AP och förmodligen lite kunder också! Inkl. mig själv.
Har skinn i min 530 som i skrivande stund är på lackbehandling plus rengöring av framstolarna. Rek.killen föreslog att impregnera skinnet efter rengöring - är ett ljust creme skinn - för att lättare ta bort ev. blivande fläckar.
Men jag är rädd att det blir en konstig yta. Kanske lite blankt.
Men men, skall väl kolla hur andra har blivit efter impregnering innan jag bedömer.

Roffa1
Magnus!

Jag har nu sett till att fakturan är betalad till ert BG.
Erbjuder dig att skicka mig en ny conditioner GT11 som är "kontrollerad & provluktad" av dig. När jag mottagit samt godkänt densamma, så returnerar jag den felaktiga. Deal?
Hej Roffa1,

Det var ett mycket glädjande besked du skrev här, som jag ser mycket ljust på! Då skickar jag dig en försändelse med posten imorgon. Denna försändelse innehåller en ny conditioner samt ett vadderat kuvert som är frankerat och klart, med vilket du skickar tillbaka den ursprungliga conditionern. Du beskriver att "när du har emottagit och godkänt" ordern så skickar du tillbaka den ursprungliga varan. Här måste vi sätta som krav att du returnerar den ursprungliga varan villkorslöst, det är vårat motkrav.

När vi har emottagit den så undersöker vi den omgående för att bedömma varans misstänkta brister. Om varan är inkurrant kommer vi skicka dig en present, som jag är fullt övertygad om att du kommer ha mycket glädje av.

Är det så att varan anses vara kurrant så är detta i sakens rätta mening ingen reklamation. I dessa lägen brukar det enl kkl innebära att kunden får täcka dessa kostnader. I detta fall kan du bortse från det, du får en ny flaska oavsett utfall!

Vänligen

Magnus

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har Djuphavsblå / Tiefseeblau metallic som inte är lättskött.
Men bedövande vacker inte minst nu när den är polerad och lackbehandlad.
Var hos BMW och skulle köpa ett lackstift - inte hemma - ny vända nästa dag och det fanns. Lämnade lackstiftet till bilrekaren.
Men han kunde inte bättra stenskott med det för färgen var svart!!
Jojomensan!! Blir ny vända till BMW 6 mil T&R för att lämna tillbaka plus ytterligare 6 mil för ett nytt stift men är det rätt tro?
Betyder minst 24 mil för ett lackstift!! Plus att jag måste få ny tid hos bilrekaren vilket stökar till jobb o dyl.
Om BMW har lite goodwill så skall jag ha pengarna 250 spänn tillbaka för besväret med felaktig färg. Det är min uppriktiga övertygelse. Vi får väl Tiefsee :-)

Roffa1
Uppdatering Gliptone Conditioner.

Mottog idag den nya flaskan med GT11. Med stor spänning skruvade jag sakta av korken för att förväntansfullt få lukta på innehållet..och med en gång spred sig en behaglig doft av gamla skomakare. (det luktar verkligen läder)

Det andra som slog mig var att flaskan var fylld ända upp till korken.
Den första flaskan var bara lite mer än halvfylld?

När vi sedan kommer till innehållet, så är den nya conditionern mkt krämig o fast i sin konsistensen man får slå ut krämen ur flaskan.
I den första flaskan var conditionern mer som mjölk eller kaffegrädde i konsistensen.

Här handlar det helt uppenbart om två stycken helt olika produkter fast med samma märkning o artikelnummer,osv.

När jag sedan testade den nya conditionern på en vinröd läderportfölj så märktes det att den vita bomullstrasan ej vart färgad av läderfärgen, när jag tidigare smöjrde in samma portfölj med den första conditionern så vart trasan röd, ungefär som om man torkat med thinner. Jag har skickat över en skinnbit till Magnus som är behandlad med den första conditionern och där ser man tydligt hur läderytan har lösts upp, porerna samt läderstrukturen är borta upplösta? samt att läderytan är klibbig.

Här uppmanas till försiktighet, har även ni fått felaktig conditioner så kontakta då omgående Magnus för utbyte. Jag är verkligen helnöjd med den nya väldoftande krämiga conditionern.
Hej Roffa1!

Tack för din bekräftelse på att du har emottagit försändelsen!
Jag känner en mycket stor glädje över att du är nöjd med den nya conditionern, helt underbart! Jag beklagar verkligen att du drabbades av en, bevisligen inkurrant vara. Det är verkligen en stor lättnad när du beskriver att den är väldoftande, konsistensen i sin ordning samt att den beter sig korrekt på lädret!

Så snart vi får flaskan kommer vi att själva lukta på den, för att omgående skicka den vidare till vår leverantör. Vi kommer begära ett svar i frågan, ett utförligt sådant. Vi kommer dels skriva ett inlägg här på forumet så snart vi har mer information, samt även på vår hemsida.

Som en åtgärd har vi gått ut på vår hemsida och skrivit att vi har emottagit en reklamation som avser conditionern, samt att om fler är drabbade ber vi dem kontakta oss. Detta är en jätteviktig punkt och jag vill personligen rikta dig ett stort tack som så snabbt gjorde oss varse om problemet, det är mycket värdefullt!

Vi kommer omgående att skicka dig en present som jag hoppas att du kommer uppskatta!

Ännu en gång ber jag dig om en stor ursäkt och jag hoppas att du känner, eller iallafall kan komma att känna ett förtroende för oss och verksamheten. Har du några frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss så ska vi hjälpa dig så gott vi kan.

Vänliga hälsningar,

Magnus,
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag är nyfiken på vad presenten är.. =)

Det här är en bra konstruktiv tråd tycker jag. Verkar som att Gliptonebutiken värnar om sina konsumenter och möter upp snabbt vid sådana här bekymmer. Ovanligt idag bland "stor"-företag.
Det verkar märkligt att enstaka defekta flaskor skulle kunna finnas inne i ett parti, rent logiskt borde det ju isf röra sig om en större mängd. Då borde ju rent logiskt flera användare hört av sig..
Jag har använt samma Gliptoneprodukt i snart 10 år och visst tycker man att det är en "konstig" lukt direkt ur flaskan, men den måste som redan nämnts appliceras och dra in i lädret osv. Först då uppträder den angenäma doften. Det är inget konstigare än som med det mesta av doftprodukter, ingen blir lycklig av att lukta direkt i flaskorna eller förpackningarna till luktegottet i taxfreebutiken om man säger så..
Någon skrev tidigare ner Gliptones motsvarighet till Wunderbaum. Iinget man sticker näsan direkt till, bör därför inte dömas ut i förväg heller. Sätt fast den under ena stolen ett par veckor och återkom..
Miguiar har för övrigt "snott" Gliptones lukt till sin vinylpolish, men slutresultatet blir inte jämförbart (doftmässigt alltså).

Vad gäller konsistensen i Gliptones flaska har jag också en gång råkat på en som var tunnare till konsistensen och mera vit än den normala lätt gulaktiga. I samband med detta hade Gliptone just gått över till annat plastmaterial i flaskan, som även blev mörkbruna från att tidigare varit svarta. Lukten vill jag minnas var likartad men faktum är att den verkade utspädd faktiskt.
Magnus får gärna ge sina synpunkter på detta.

FP
Hej gott folk!

Tack för era synpunkter! Det är jättekul att ni hjälper delger oss och era vänner på forumet om era erfarenheter! Jag ser här att vissa har träffat på märkliga flaskor som inte har hållt måtten, andra verkar ha fått flaskor som i sammanhanget har varit fullt välfungerande.

I fallet med Roffa1´s flaska ska jag säga att det är våran första reklamation, oavsett produkt. Då Invictus Sverige KB (www.gliptonebutiken.se) enbart är en importör så är det för oss i skrivande stund omöjligt att ge ett bra svar på vad det är som har gått snett. Jag ber att få återkomma snarast i ämnet, efter kommentar från tillverkaren.

Sedan vi fick Roffa1´s första mail så har jag funderat mycket kring vad som kan ha gått snett med flaskorna. Tankar som: luft i flaskan med följd att det har härsknat? Bakterier? Fel koncentration av råvarorna? Som sagt, det finns säkert många tänkbara orsaker men tyvärr kan vi inte ge ett bra svar.
Det ska dock bli väldigt intressant att bli uppdaterade i ämnet från Gliptone.

Vad gäller dina flaskor, Folke så känner jag till att de har bytt flaska. Produkten ska enligt vad vi har fått veta vara den samma som tidigare. Du beskriver en flaska med ett "tunnare innehåll", var det länge sedan du köpte den? Själv har jag faktiskt inte råkat ut för att någon av produkterna har varit dåliga innan, men vårat första steg blir nu att lyssna med Gliptone om de har haft någon produktionssvacka/förändring av formulan. Att din flaska skulle vara utspädd kan jag inte säga för mycket om nu, men vad jag kan säga är att jag hoppas vid min gud att så inte är fallet! Då har någon i tillverkningen aktivt försökt skada produkterna, kundernas fordon samt företagets rykte! Det skulle vara en skandal!

Som sagt, vi lyssnar med Gliptone och så snart jag har ett besked så återkommer jag till er!

Bästa hälsningar,

Magnus
Hej igen,

Missade en sak:
Ni som har fått en felaktig vara, oavsett inköpsställe vänligen kontakta återförsäljningsstället omgående! Kräv att återförsäljarna kontaktar Gliptone!

Om Gliptone har haft några konstigheter i tillverkningen är det av yttersta vikt att de får kännedom om detta. Produkterna skall hålla måttet, annat är inte acceptabelt! Framförallt är det viktigt att denna information inte stannar hos återförsäljaren, där gör den i sammanhanget en minimal nytta.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Bästa hälsningar,

Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bara för denna tråden dök upp så luktade jag igår på min 4 år gamla halvfulla gliptone Gt-11 flaska, det luktar väl inte som när den var ny direkt och vet inte om jag direkt gillad doften i flaskan nån gång utan den kom mera till sin rätt applicerad i bilen så i år skippade jag den blev Meguier istället.
Och lukten är ju personlig till den individ som luktar, när gumman tex säger att det stinker när bönderna kör ut gödsel på åkrarna, så tycker jag det doftar :) iom att jag är uppväxt med lagård och djur så är det nostalgi :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bonden har talat!
Men visst är det så...)
Magnus: Angående min "förtunnade" produkt så är det ett par år sedan minst och faktum är att efter vintern som KAN ha inneburit minusgarder i garagets hylla så var innehållet (som iofs var nästan slut) helt förändrat, dvs det tyder iaf på vatten i produkten. Jag har inte flaskan kvar längre.
Nu vet jag inte om det är vatten och därmed frostkänsligt i den normala formulan men detta är enda gången jag märkt nåt liknande, aldrig med de tidigare flaskorna.

FP
Roffa1
Folke: Jag sökte tidigare i forumet över Gliptoneprdukter, och där hittade jag bl,a ett tidigare inlägg från dig där du ifrågasatte konsistensen på de nyare flaskorna med GT11.
Du tyckte liksom flera andra användare att produkten rann på sätet, tillskillnad mot den äldre varianten som var mer som fast kräm. Jag fick intrycket att detta rörde sig om nyanskaffade produkter som ej var frostskadade.
Hej!

Det låter för mig som en rimlig orsak, jag känner själv igen detta från vissa bilvaxer som jag har haft i ett kallförråd. Ofta brukar det räcka att man skakar upp dem igen, men det kan nog säkert skilja dels mellan märken men även mellan produkter. Just Gliptones lädervård har jag faktiskt i städskåpet hemma, då jag använder den oftare på vår lädersoffa & läderstolar än i bilen. Bahaus hade föresten för något år sedan (kanske fortfarande?) en mycket bra verktygslåda för ändamålet bilvård. Det var egentligen två större plastbackar med lock stående på varandra, där den nedre hade hjul och den övre hande handtag. Den var riktigt bra då den verkade "isolerande" mot bilvårdsflaskorna, samt att den även rymde allt man behövde (t.om. en polermaskin med dubbla trissor). Den fungerade för min del mycket bra och var lätt att flytta runt.

Vänligen,

Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.