AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
43.543

Det stinker om mina Gliptoneprodukter?

Sida 2 av 4
Hej!

Först och främst tycker vi att det är otroligt tråkigt att inte få en rimlig chans att hantera den här reklamationen utan påhopp. Vi besvarar samtliga meddelanden vi får och vi gör det så snart vi kan. Vi anser inte att en reklamation/kundfrågor ska basuneras ut på ett forum, utan detta är något som löses mellan säljare och köpare. Vi följer gällande lagstiftning, vilket vi har informerat om 2 gånger tidigare. Jag kan inte på något rimligt sätt förutspå om produkterna är felaktiga, förutsatt att de inte har en synlig åverkan. De flesta av våra produkter har förseglingar, varför vi aldrig någonsin bryter förpackningar innan vi skickar dem till kund.

Vi har likväl aldrig bett dig skicka några produkter till England, vi begär att få dem till Växjö. Vi misstror som sagt inte sanningen i att varorna är inkurranta, vi förstår att detta är en tidskrävande situation för dig som man helst undviker. Vid betalningsalternativ faktura innebär det att vi har skickat ut produkterna utan säkerhet, att dessutom skicka ut en ny sändning som "transfer" är orimligt. Hade du däremot förskottsbetalat hade det varit högst rimligt att du hade behållt dem som säkerhet (din rätt), för att sedan få dessa omlevererade (vänligen se konsumentköplagen).

Vi anser som sagt att det är helt fel att diskuteras enskilda kunders köp, även om de förespråkar det på ett forum. Vi kommer inte presentera vidare korrespondens i detalj med dig här, det gör vi av förståliga skäl sinsemellan.

Vi gör så gott vi kan, det har vi gjort hela tiden. Vi tycker självklart att det är fruktansvärt ledsamt om Roffa har fått inkurranta produkter. Vi har aldrig sagt något annat än att vi vill lösa detta för honom. Vi tycker dock att det är tråkigt med osanningar som huruvida vårat lager stinker, att vi "borde fatta" o.s.v. Detta har inget med frågan att göra.

Vänligen,

Magnus
Invictus Sverige KB (www.gliptonebutiken.se)
He
198
HenrikJ
320da -11
Tror inte det är något fel på dina flaskor. Har beställt två omgångar från England och båda har haft en stark och nästan obehaglig odör direkt ur flaskan. Väl på skinnklädseln doftar den däremot helt okej, om än något artificiell doft av läder. Dock inget jag skulle använda på en ny bil.
Hej HenrikJ,

Jag såg ditt inlägg rörande Gliptone´s produkter. Då vi aldrig har hört talas om något sådant tidigare så är det av just den orsaken som vi begär tillbaka flaskorna från Roffa1. Det är mycket intressant att höra det från annat håll, eller snarare folk med tidigare erfarenheter. Själv har jag använt Gliptones lädervårdsprodukter under ett par års tid och varit i kontakt med relativt många flaskor, utan att märka det minsta lilla tendenser till det. Nu förstod jag att du har handlat via England, men vi i vårat led kommer självfaller lyssna med vår leverantör om de har någon återkoppling. Det blir ju lättare även för oss att bemöta kunderna med deras frågor.

Bästa hälsningar,

Magnus
Invictus Sverige KB (www.gliptonebutiken.se)
Roffa1
Gliptonebutiken: Mina båda flaskor levererades helt oförseglade i en skitig delvis trasig Jiffypåse. Du kanske behöver ta ett snack med lagret i växsjö.
Om jag sedan handlat mot faktura eller bet i förskott är helt ointressant.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Beställde mina gliptone gt11 o gt12 direkt från England...
185 kr inkl frakten
tog 5 dagar!!proffsigt packat,samt doftar *gott*
Roffa1
Jag har testat båda produkterna på en lös skinnbit, efter att conditionern torkats bort så var skinnet klibbigt (nästan som dubbelhäftande tejp) dessutom syntes det att skinnets färgade yta delvis var upplöst, den naturliga läderfärgen lyste bitvis igenom? och när man drog med handen över den behandlade skinnbiten, så fastnade smuts och hår på den upplösta klibbiga ytan. Jag vill nog gå så långt att jag tom varnar för användandet av denna conditioner GT11.

Detta verifieras i ett annat inlägg hos Bimmerforum

Länk
Hej Roffa1,

När det rör sig om ett fåtal små flaskor, (lädervården) så skickas de i Postens vadderade kuvert. Detta gör vi då det medför den lägsta transportkostnaden för våra kunder. Att försändelsen var smutsig är ju självfallet bedrövligt! Detta är självfallet något vi får tala med Posten om, eftersom de levererar våra små försändelser.

Jag ber dig förklara på vilket sätt det inte har någon betydelse på vilket sätt du har betalat. Det är en ansvarsfråga, alltså vem som besitter produkterna. Vid fakturabetalning har du i lagens mening fullgjort din plikt som köpare när vi har pengarna till handa. Detta är vår enda säkerhet, det enda vi kan gå efter. Jag får hänvisa till KKL§43 för förtydligande.

Vi står som sagt villiga att kompensera dig, självfallet! Vi måste som sagt ha in produkterna först, för vilket vi som sagt står för portot. Detta är ett allmänt vedertaget förfarande inom svensk handel och i enighet med lagstiftningen.

Vänligen,

Magnus
Invictus Sverige KB, (www.gliptonebutiken.se)
Hej igen Roffa1,

Som svar på ditt senaste inlägg. Vi kan omöjligt bedöma produkten utan att få tillgång till den! Min fråga blir, hur många appliceringar har du gjort på provbiten? Läder blir mättat, man bör vårda det ca 4gånger per år. Anledningen till att jag frågar är för att lädret inte kan suga in mer än en viss mängd lädervårdsmedel under en viss tidsperiod. Vad som händer är att conditionern enbart delvis absorberas/härdar och överskottet blir gegga. Detta är en jättebra information som du framför, det ska gärna understrykas. Vad som kan hända om man smörjer in det för lite är att det torkar ut och blir sprickbildningar, det som föreskriv i den jämförande texten. Således har du helt rätt, läder skall behandlas som föreskrivits oavsett märke!

Vänligen,

Magnus
Roffa1
Magnus, jag tror inte för en sekund att Du är helt ovetande om stanken från bl,a GT11.
Hittade en utländsk sajt där flertalet användare protesterar mot den obehagliga stanken.
En användare tyckte tom att GT11 luktar som "Koskit" många andra kan ej använda bilen pga den stickande lukten. Trasor som använts till att torka med har förpestat hemmen. Jag instämmer till fullo. Se bif länk.

Länk
Hej igen Roffa1,

Nu är det faktiskt så att jag aldrig någonsin har känt den lukten från någon av Gliptones produkter! Vad du baserar din misstanke kring det kan inte jag besvara, det är din åsikt.

Vad har jag kommunicerat till dig under hela vår dialog? Jo, vänligen skicka produkterna till oss! Det är viktigt! Vi VILL utreda vad detta är för mysterium! Jag hoppas innerligt att du kan skicka flaskorna i retur, men jag kan inte göra annat än att hoppas!

Vänligen,

Magnus
Roffa1
Bästa Magnus!

Har Du inte läst alla bifogade länkar jag refererat till. Det gör ingen som helst skillnad om jag skickar in GT11 och GT 12 till dig i retur. Det finns ingenting att utreda, det luktar ändå skunk om innehållet i flaskorna. Det är bara synd att Du ej vill erkänna detta faktum.
Ärligt talat så undrar jag om dessa produkter inte rent av är hälsovådliga. Det står ju även på förpackningen att all hudkontakt bör undvikas spola genast med vatten?
Vad händer tex när man sitter i kortbrallor i bilen, då kommer huden i kontakt med de behandlade sätena. Har ni verkligen fått klartecken att sälja dessa produkter i Sverige?
Vad händer om någon tex tuppar av, av den "stickande stanken" under bilkörning.

Har du någon innehållsförteckning att referera till, samt att produkten GT11 ej är hälsovådlig?
Hej igen Roffa1,

Som jag har sagt oändligt många gånger nu så utgår vi från att det är ett fabrikationsfel på dina produkter. Är det ett fabrikationsfel så vill vi självklart ta del av dessa och få möjlighet att ta del av stanken. När du skriver att jag inte vill erkänna detta så är det inte sant! Jag har vid upprepade tillfällen skrivit att vi utgår ifrån att det är ett reklamationsärende och dessutom välkomnat det!

Nu måste jag faktiskt be dig hålla dig till sakfrågan. Produkterna bör man inte använda på kroppen, ja, därför skall dessa tvättas bort. Som jag har beskrivit utförligt för dig så efterpolerar man bort medlet för att inte lämna några rester i sätena. Vi har ytterst väl koll på gällande lagstiftning kring hantering av dessa produkter, så även lagerpersonal. Att någon skulle svimma för "den stickande stanken" är knappt värt att kommentera. Du, liksom jag när jag är konsument, har en skyldighet. Den skyldigheten ligger i KKL§42, vilket innebär att om en konsument upptäcker att det är fel på en produkt så är denna skyldig att minimera skadan. Om man öppnar en flaska och den luktar uppenbart märkligt så är det INTE att minimera risken för skada om man smörjer in hela inredningen med detta. Samma lagtext beskriver även att om man försummar det, får man själv stå för motsvarande del av förlusten. Alltså, om en produkt är defekt ska man genast låta bli att använda den (precis som du har gjort -helt korrekt)!

Vänligen,

Magnus
Roffa med ditt sista inlägg tappade iaf jag förtroendet för dig.
Varför skickar du inte bara tillbaka flaskorna och ger butiken en chans? Det låter bara som du bestämt dig för att smutkasta de i förtid. Reklamationer blir det i alla bransher och alla produkter oavsett prisklass. Inte minst när man köper en BMW för över halvmiljonen.

Jag säger det igen. Ge butiken en chans att rätta till detta.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag gissar att Roffa har låtit andra lukta på flaskorna och att dom säger att det luktar bra. Han vågar inte skicka tillbaks flaskorna.

Jag har använt Gliptone i några år nu och har aldrig varit med om att produkten har luktat illa. Klart att den luktar starkt direkt i flaskan, men på skinnklädseln har den en behaglig doft av nyläder.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Hej alla läsare i detta forum,

Vi tar tacksamt emot allas synpunkter och erfarenheter kring Gliptones produkter.
Många beskriver att produkterna luktar starkare i flaskorna än efter en lädervårdsbehandling. Det stämmer utan minsta tvekan med tanke på koncentrationen i flaskan. Under min tid som konsument av Gliptones lädervård samt ny i egenskap av importör så har jag dock aldrig varit med om att den luktar illa. Vi hoppas innerligt att vår leverantör kan ge oss ett bra svar på varför det kan förekomma, det är för oss en mycket relevant fråga.

Om vi får ett svar i frågan så kommer vi mer än gärna delge er den informationen, även om ni har handlat produkterna från något annat försäljningsställe. Samtidigt vore vi väldigt tacksamma om någon besitter en sådan flaska, där vi rent av kan få ta del av innehållet? Här kan vi självfallet göra någon schyst "deal". Vi ser helst att flaskan, oavsett inköpsställe är relativt ny för att få bästa bild av läget.

Maila gärna till info@gliptonebutiken.se

Stort tack på förhand!

Vänligen,

Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Märkligt att en del ska sätta egna värderingar på saker o ting ocg sätta sig över normalt förfarande, får man en felaktig vara som man inte är nöjd med så följer man väl leverantörens i detta fall, fullt normala handläggande och tillmötesgående tillvägagångssätt för att lösa problemet.
Köpar men pryttlar på nätet så får man även ta sig lite tid om nått inte funkar som man tänkt sig. Sandlåda ala 3 åring med mina mått mätt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gliptonebutiken hanterar detta med ett tålamod som är imponerande. Sluta tramsa Roffa1 och skicka in flaskorna.

-------
//Lövet
Även jag imponeras stort av Magnus/Gliptonebutikens hanterande av detta ärende! Maken till tålamod och välvilja gentemot en missnöjd kund har jag sällan sett maken till.

Det är för mig helt självklart att butiken inte kan skicka ut nya produkter utan att ha fått de felaktiga i retur! Vad händer om de produkter kunden får utskickade även omgång 2 inte heller faller honom i smaken? Ska Gliptonebutiken fortsätta skicka tills kunden har ett eget lager och kan öppna en egen butik?

Jag tycker att det är oerhört dålig stil att gå ut och hänga ut ett företag som oseriösa, när de verkligen gjort allt de kunnat för att hjälpa till.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Visst går Roffa oerhört klumpigt tillväga och kan bara "förlora" på detta.
Samtidigt skulle aldrig Gliptone satt sig i denna sitution utan skickat ersättning direkt inkl. returemballage och fraktsedel för det defekta.
Och förhoppningsvis att Roffa returnerat med vändande post och sedan hållt klaffen!
Så som Roffa håller på så vinner han inga sympatier.

Kalle:
"Jag tycker att det är oerhört dålig stil att gå ut och hänga ut ett företag som oseriösa, när de verkligen gjort allt de kunnat för att hjälpa till."

Kan inte hålla med dig riktigt. Läs ovanstående. Mycket bättre att Gliptone tummat lite på sina regler.
För mot oförstånd så fäktar man illa.

Byta upp sig? Till vad då?
Sanningen är väl den att Gliptone luktar rätt skarpt direkt i flaskan. Men denna lukt försvinner när man behandlat lädret med den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.