|
|
|
|---|---|
| eller luftar den sig själv? | |
| Om jag minns rätt sitter det en luftningskruv (med ett "kryss") uppe på kylaren. Ta bort den och fyll långsamt systemet via expansionskärlet tills det rinner ur luftningshålet och är rätt nivå i expansionskärlet. Varmkör (håll koll på tempmätaren så den inte sticker mot rött) och kolla nivån sedan. | |
|
jag har ingen sådan luftningsskruv på min -93'a.. min bil luftar man således på vanligt vis.. dvs. ha motorn mullrandes på tomgång, fyll i vatten, låt den stå en stund utan locket på, efterjustera vattennivån vid behov.. glöm inte att ha värmepaketet på full värme så att det kommer in vatten där oxå.. |
|
|
ok tack för svaren, ändå om detta inte tycks hjälpa överhuvudtaget =) nya problemet är nu att vattennivån i kylarbehållaren går ner till ungefär hälften av behållarens kapacitet, alltså den ser halvfull ut mot toppen om man säger så. vattnet pyser ut ur luftningsslangen som sitter på behållaren (jämte locket) och avtar (tror jag iaf) när behållarn står på mitten ungefär. vad är problemet? |
|
| "avtar", alltså det rinner ner till tom bägare på längre tid, säg 2 dagar sen är behållaren helt tom igen. | |
|
borde inte ha något med toppen att göra tycker man eftersom det rinner rätt ut när motorn varit av ett helt dygn. fyller man på lite då så rinner det ut direkt sen avtar det mer eller mindre efter en stund.. (säg man fyller 1/3 rinner ut lite av det direkt!) jag tycker det ser ut som om det kommer på undersidan av expansionskärlet, ska prova byta den skiten o se vad som händer...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.