|
|
|
|---|---|
|
Hur långt och hur fort får man bogsera en 525 tds-93 med aut? Kör så det ryker | |
| 40km/h, max 2 mil brukar vara vanligt men ta det ännu lugnare isf.. | |
| Hej, i manualen står det följande: 525tds, bogseringshastighet max 70km/h bogseringssträcka, max 15 mil. Växelväljaren skall stå i N. | |
|
Lookup`en går i först efter ca 8-10 km körning, oavsett hur jag försöker köra. Kan det hjälpa med oljebyte? Kör så det ryker |
|
|
PS frågan om lookup`en är en ny fråga och gäller givetvis inte vid bogsering ;-) Kör så det ryker |
|
|
apropå ingenting har jag samma "problem" med min lockup.. har en 5hp-30 eller vad fan nu skitlådorna i 540 E34 heter.. lockupen går inte i förrän lådan blivit lite varm.. runt 5km skulle jag gissa på att det tar för min.. märkte detta under vintern.. tror inte samma problem finns nu när det är varmt ute, åtminstone inte i samma utsträckning.. allvarligt trubbel på gång eller inget att bry sig om? |
|
|
Angående Lock up problemet i 5hp 30 lådan så finns det ett inbyggt "varmkörningsprogram" i lådan som gör att när oljan är kall så ska lådan hålla sig på lägre växlar och avstå från lock uppen, detta märker du extra tydligt på vintern då man kan känna på lådan att den inte vill växla upp till dom högre växlarna innan den blivit varm, (denna funktions fanns i min 540 e34 med adaptiv automat låda och är nästan säker på att även dom andra modellerna av iaf 540in har det.) Har inte haft min 525tds e39 så länge och därmed inte kunnat prova detta på grund av för varm ute temp men är ganska säker på att dom flesta lådorna har denna funktion! MVH Erik |
|
|
Jag hänger på i OT :) Min låda har varit rätt knepig ett tag, om jag tex gör en KD på motorvägen så vägrar den växla ner. Kan ligga på 5000 rpm i flera minuter, måste bromsa ner till kanske 70 för att den tillslut ska fatta och slå i ny växel. Vafan gör den så för? 5HP30 även här. |
|
| Skrev fel, menar att den vägrar växla upp igen efter att jag gjort en KD. | |
|
Detta gäller även nu på sommaren trots att det är över 20 C. Kör så det ryker |
|
|
Lådan/oljan måste bli varm för att lockup ska aktiveras, fullständigt normalt. Mvh |
|
|
Bra tumregel är dock att man inte ska bogsera automatbilar med drivhjulen i backen. Men gå efter instruktionsboken.. Men helst trailer om du ska använda lådan till något.. |
|
|
Kan man skruva loss kadanaxeln vid bakaxeln om man ska bogsera långt? 628csi |
|
|
kan man ha motorn igång men lådan i läge N? det borde väl vara det bästa vid bogsering om man kan. |
|
|
Man måste vara noggrann med automater. Vissa lådor går sönder på ingenting om man bogserar dem medans andra tål fan och lite till.. Dyrt och onödigt att laga dock |
|
|
rob_t_j72 säger att oljan måste bli varm innan lockup aktiveras. Men att det tar 8-10 km körning på sommaren innan oljan blir varm kan väl inte vara normalt? Kör så det ryker |
|
| Rola: 8-10km låter i mina öron helt normalt. beror ju lite på med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.