AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.977

Kylfläkt startar ej vid hög temp.

Hej.
Äger en E36 compact med 1.6 M43 motor i.
Jag har upptäckt att kylfläkten inte startar på bilen vilket ställer till med problem vid köbildning då motortempen gärna stiger upp mot rödmarkeringen. Kör jag igång full värme och fläkthastighet i kupen hålls temperaturen nere.

Fläkten i sig fungerar då den startar när ac:n körs.
Var sitter givaren som aktiverar fläkten?
Någon som vet var man kan hitta ett kopplingsschema?

Tack på förhand.
Rasmus
Givaren som startar fläkten sitter på kylaren, på vänster gavel sett framifrån.
Den elektriska fläkten är en extrafläkt som finns på bilar med AC, det är den "mekaniska" fläkten som drivs av fläktremmen som kyler motorn.

Kontrollera viskokopplingen så den inte är sliten. Slirar den för lätt så fungerar den inte optimalt (dvs försämrad kylning vid tex kökörning).
Inte helt rätt där, extrafläkten har även en termostat som har 2 lägen, den startar fläkten på lågfart vid 91 grader och högfart vid 99 om ja inte mins fel.
Till denna hör då 2 olika reläer som sitter i säkringsdosan på var sin sida om ac relät.

Inte säkert att alla modeller av E36 har detta dock. Men min 328 har det. Kör utan mekanisk kylfläkt på den då den elektriska sköter allt perfekt.

Denna fläkt går alltså även om AC:n är avstängd och temen i kylaren stiger över 91 grader.
Tack för svaren.
Jag har endast en elektrisk fläkt efter kylaren, ingen mekanisk alls.

Har hittat en servicemanual idag och kommit fram till att den går på hög hastighet men inte låg när jag kopplar förbi givaren på kylaren.
Ska mäta och se om det är ström fram till låg hastighets reläet för i så fall är det kasst. Ska även lufta ur systemet, får hoppas att det gör susen..

Mvh Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.