|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E39 -04 kombi. Det sitter en business-cd spelare i den. Jag funderar på att uppgradera till HiFi ljudsystem (förstärkare/baslåda/CD-växlare). Mäker man stor skillnad på ljudet? Är det svårt att dra kablar, montera och hur gör man det? Tacksam för hjälp, bilder, monteringsanvisning. | |
|
Det blir inte stor skillnad om du inte byter högtalare också. För bästa resultat skulle jag om jag vore du byta ut original högtalarna. Montera ett slutsteg från BRL eller dylikt och montera en baslåda i skuffen Bmw´s baslåda är inte mycket att hänga i julgranen. Men allt det här innebär ganska så mycket jobb och är du inte händig så är det nog bäst att anlita någon. Mvh L |
|
|
Hej! Jag tycker att ljudet är fattigt, men samtidigt vet jag inte om jag orkar göra allting själv. Monterade ljudanläggning i en av mina gamla bilar; baslåda, 2 förstärkare och många högtalare. Det blev kablar hit och dit. Jag fick ett grymt ljud. Problemet är ju att bilen var en Volvo. Jag är mera rädd om BMW:n om du förstår vad jag menar :-) I så fall måste ju modifiera originalstereon. Att byta till eftermarknadsstereo är fullt och inte aktuellt. Mvh |
|
|
Jag förstår vad du menar men om du vill ha riktigt bra ljud har du inget val. Har själv haft en E39 och jag bytte ut allt i bilen och blev riktigt nöjd. |
|
|
Jag kommer no att ha detta som sommarprojekt tror jag. Jag har en fundering. Om man fixar en lågnivåutgång från originalstereon. och drar allting till ett eftermarknadsslutsteg, kan man ändå använda kablarna till högtalarna genom att skicka högtalarkablar från slutsteget till originalkablarna för att slippa ta mig genom dörrarna och taket bak (har en kombi). Förstår ni vad jag menar?? Är det lätt att dra nya kablar till fram/bakhögtalare?? |
|
|
Jag förstår precis vad du menar och jag var i samma tankar som du. Men jag bestämde mig för att dra nya kablar för det kändes som det enklaste valet. Nu vet jag ärligt inte om det är det för till bakhögtalarna så valde jag att gå halva vägen. Jag kopplade in mig på originalkabeln för jag insåg att dra nytt till dom skulle bli alldeles för krångligt. Men fram så drog jag nytt och för att komma igen överföringen genom dörren så borrade jag helt enkelt ett hål kontakten. Det finns stift som inte används så där borrade jag ett lagom stort hål. Varför jag drog ny kabel till framhögtalarna berodde på att när man byter högtalare så följer det med ett nytt delningsfilter och då går det inte använda originalkabeln.. Lycka till |
|
|
Vad skönt att ngn annan tänker precis som jag :-) Kan du specificera var ngnstans du borrade hålen, och hur du drog kablarna om du inte tycker att det är förjobbigt :-) Hur långt är halvvägs till bakhögtalarna, fick du demontera taket?? Jag funderar på att köpa bra ett framsystem med delningsfilter och ett par bra högtalare som jag kan ha bak och driva alla dessa högtalare med en 4-kanalssteg. Jag tänker inte ha ngn baslåda. Jag tycker att det är opraktiskt o ha den i bagageutrymmet. Det ska låta bra och samtidigt vara diskret! Det är väl därför man har en BMW, eller hur! Tack så mycket för dina input, jag uppskattar din hjläp stort! |
|
|
Kablarna som går genom dörrarna sitter med en stor kontakt i främre dörrstolpen. När du öppnar dörren så ser du kabeln och kontakten och det är den som du ska borra genom. För det är stift som inte används och där drar du den nya kabeln. Kablarna från slutsteget som du har i skuffen drog jag efter sidan på bilen. Tog bort golvlisten och vek upp golvmattan lite så finns det mycket utrymme för kablarna. Kabelhärvan som du behöver komma åt löper efter den bakre dörrstolpen i baksätet upp mot taket. Den del som det är en röd pil på behöver du ta bort för att komma åt den. Länk För att veta vilken kabel listar du ut genom att se vilken för det är på kablarna som sitter på högtalarna. Hoppas det var till nån hjälp |
|
|
Stor hjälp! Absolut. Har idag behandlat lädern i bilen. Blev skinnande rent och fint! Nästa steg är nog köpa ljudprylar! Du förresten, jag hittar ingen kod till stereon ngnstans i bilen. Har E39:or kod till stereon? |
|
| Vadå för kod? Jag behövde ingen kod. | |
|
Inte ens när du kopplade bort batteriets plusspol!! När du installerade sakerna? |
|
|
Nej inte alls. Det måste vara nått som förra ägaren ställt in. |
|
|
Jaså! Man behöver inte mata in ngn kod sen trots att man kopplar bort batteriet under arbetet. Schysst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.