AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
818

nytt köp e34 touring

hej!
Försöker nu på allvar hitta en välvårdad e34 touring , kollar endast på 520 eftersom jag inbillar mig att den är snålast/tystast, har hittat ett objekt för 16 500kr.. med 1 trasig stödämpare. Men den är obesiktad. Sista besiktning är i mars 09...suck bilen är en import 2000 och är helt enorm i lacken och har gått 21000 mil. försöker få säljaren att iallafall göra ett avgas test hc ellet co vad det nu heter... för att konstatera så kat eller ngn ventil inte är dålig på så sätt att dåliga värden uppstår.
tickande är ju ett annat problem...hur skulle ni göra? och bjuda?? det är en 96:a
tack på förhand
zcooter
Skulle nog göra ett M-test eller låta BMW göra ett konditionstest
Tror att du snabbt kommer o tycka din 520 är ganska trött då det är en stor o tung bil. Satsa på en 2,5 liters maskin
zcooter
....Är det en bakdämpare som är kass och bilen är utrustad med nivåreglering kan det bli lite kostsamt o byta eller o bygga om till konvetionella dämpare. Så se upp med dem!!!!
Det har varit 1 ägare sedan 2000 som även importerade bilen, fick tag på telenr skall ringa.
Är den så himla slö bara för att det är en 520i?? Min jobbarkompis hade 525 och han tyckte den drog för mycket bensin. Så det är det jag baserar mina val på.
Det där med luft fjädring har jag funderat på, men det finns ej. Den är regelbundet servad fram till 20800 mil och den har gått 21000.
Detta blir nog svårt....
zcooter
Om det redan i detta stadiet känns "tungt/svårt" så leta upp ett annat fungerade exemplar, var inte rädd för o importera själv
520'n är OK att köra, 150hk är inte helt fy skam ändå, men skillnad i bensinförbrukning mot 525an är inte så väldigt stor.
Jag kör min 520iT på 0,9 ganska exakt, och det inkluderar väntan i köer och start/stopp. Jobbpendlig, kort sagt. Jag har haft två 525iT tidigare, och de drog runt 0.95 vid likadan körning.
Vid långkörningar kommer man ner betänkligt i förbrukningar (kanske lite bättre på 525an faktiskt), och vid enbart stadstrafik så går det upp (även där, lite mer på 525an).
Visst är 525an trevligare när man väl behöver den extra puffen (42 hästar till borde ju märkas...), men om man inte känner att man behöver det lilla extra så är 520n utmärkt.

Nästa gång jag suktar ny E34 så ska det tittas efter 525iT, men jag ångrar inte en sekund att jag köpte 520n jag har nu.
Tack för det svaret, jag önskar bara komfort så det där med hästar får vänta.
kom på att jag faktiskt kunda besikta bilen samtidigt som jag provar på firman så då får man ju svart på vitt, dessvärre har den stått utomhus i ett helt år så bromsar och denna vinter kan ha givit tråkiga spår. Jag vet inte längre vad det är värt att lägga ner i tid, bägge framdämparna är slut så det är ju 1100 kr styck bara där....stön!.. vart är alla lågmilade välvårdade exemplar...
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Att konvertera från nivåreglering till standard kostar inte speciellt mkt.
Runt 3500kr.

Men jag håller verkligen med om att nivåregleringen är rent av dynga. Låter förjävligt när den jobbar och väghållningen är riktigt dålig. Obekvämt är det också.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag skulle vänta tills jag hittar ett bättre exemplar!

Lägga ner så mycket pengar på en så gammal bil som inte är värd mer känns ju sådär...
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Men kom igen. Man få inte en ny bil för dom pengarna. Så är det bara. Du får räkna med att det kan dyka upp en del reparationer. Vill du ha en som är i så bra skick det går att få en e34 i så får du nog räkna med att lägga mer pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.