AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.031

Begbilsfunderingar - Snålservad 320i e90?

Hej,

funderar på att köpa denna en 320i Touring -07:

Länk

Har kollar upp firman här i forumet och den verkar seriös.

Bilen har gått 11300 mil men den har bara servats två gånger:

3160 mil, oljebyte
8770 mil, stor service (motorolja, broms fram/bak, microfilter, tändstift, allmän kontroll, bromsvätska, luft- & bränslefilter)

Är det inte lite snålt med serviceintervallen, är detta normalt? Hittade ingen info om servicepunkter för E90 under gör-sdet-själv/mekartips/service...

Mvh

Mattias
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, det är inte normalt att det går 5000 mil mellan servicarna. Det är dessutom anmärkningsvärt eftersom servicen är gratis i 3 år. Det är alltså inte omöjligt att bilen faktiskt fått en service men inte stämpeln. Vore ju oerhört korkat att inte serva bilen när det dessutom är gratis.

-------
//Lövet
För mig så var det så att jag hittade en till servicebok liggandes bakom handsfacket. Alla servicar var gjorda men i olika böcker. Bästa att kolla via bmw data system om den har fler servicar gjorda, men ej införda i boken. Kolla alt med de som tidigare gjort servie och se om fler kan vra gjorda där.

Kolla även upp via transportstyrelsen om tidigare ägare, ring de och fråga.

Under tiden som jag jobbade som resande säljare så hände det att kollegor sket i servicen, bokade tider som de missade osv. Lämnade in en kollegas laguna på första service vid 5500 mil, då var jag tvungen att ta den till min hemort för att tid innan semestern, men då hade han missat 2 bokade service tider vid den lokala volvo handlaren.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Under tiden som jag jobbade som resande säljare så hände det att kollegor sket i servicen, bokade tider som de missade osv. Lämnade in en kollegas laguna på första service vid 5500 mil, då var jag tvungen att ta den till min hemort för att tid innan semestern, men då hade han missat 2 bokade service tider vid den lokala volvo handlaren."

Ja tyvärr så skiter vissa tjänstebilsägare totalt i sin bil oberoende gratis sevice. Har sett många sådana fall. Inte minst där ALLA tvättar sker med roterande borstar. Men också tvärtom.

Byta upp sig? Till vad då?
-Niklas-: Mig veterligen har inte BMW kartonger med tomma serviceböcker på lager som delas ut om man glämmer ta med boken. Serviceböcker är specifika värdehandlingar och behandlas därefter.

På samtliga företag jag arbetat på, samt mitt nuvarande gäller en mycket sträng policy vad gäller skötsel av tjänste/förmånsbilar. Regelbunden vanvård som att strunta i service leder till att bilen konfiskeras omedelbart. Det är kanske generellt liberalare regler på mindre företag?

Maskintvätt ser jag egentligen inte som något större problem. Har sett tillräckligt många "handtvättade" bilar där man tydligt kan urskilja spåren efter tvättsvampens rörelse från den "pedantiska" ägaren :-) Oavsett så försvinner dessa spår med en enkel polering.

Men nu var det inte detta skulle handla om utan om bilen i tråden. Jag hade kontaktat BMW för att verifiera antalet service tillfällen, det kan de göra ganska enkelt. Det kan vara så att ägaren glömt boken men att servicen trots allt är registrerad. I så fall är det helt OK.
Tycker inte den är billig, heller. Har just införskaffat en 320i sedan från 2006 som har gått 8000 mil, har xenon, sportstolar, sportratt, sportchassi, 17"-hjul, det mesta i utrustningsväg förutom skinn. Priset: 140k.

Vorsprung durch freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.