|
|
|
|---|---|
|
God afton gott folk, smider planer på att byta upp mig o var o provkörde en 530 -02 idag. Dock förvånades jag över hur seeeg den var, kändes som motorn hade minst hundra hästar mindre än de officiella 231. Bilen hade körts av en dam o inte gått mer än 10 000mil o med full servicehistorik. Nån som har någon förklaring..? | |
|
Känns som min 528 hade mer power konstigt nog. |
|
|
Den skall inte vara seg, 530 motorn är inte svagare än 528 motorn oavsett varvtal. Kanske en trasig kamaxelgivare? Om så blir maskinen riktigt trött. mvh/ Anders |
|
|
Läs felkoder på den. Är vanosen aktiv så ska den dra med nästan fullkraft från tomgång till varvstopp. Det skall inte finnas nån markant puckel o tala om runt 4000 rpm som ex. 528:an med enkelvanos. |
|
|
Hej Anders, men om trasig kamaxelgivare.. bör det då inte komma upp felmeddelande vid start? |
|
|
När min var trasig så kom inga felmeddelanden upp i displayen däremot så kunde ju BMW utläsa felkoder. När kamaxelgivaren var kass så var tomgången allt från orolig till självdöende. Vid acceleration och upp i fart så märkte inte så mycket men det finns två givare så symptomen är kanske lite olika beroende på vilken som är dålig. ___ //Ulf |
|
|
Provkör en till. En frisk 530i är definitivt inte slö. ------- //Lövet |
|
|
Automatlåda? Hade du lådan i sportläge? Om inte förklarar det en del. 530iA E39 är helt okej i snabbhet och då är jag van vid starkare grejer. Stephan |
|
|
Jag lovar att de 38 hk+ som 530 har och de extran nm känns rejält. Mao så är tantens 530 igensotad eller defekt. Om nu moderna motorer kan bli igensotade. Du skulle kunnat prova den 4-5 mil med lite farter i 140-150. Men jag vet av erfarenhet att har bilarna rullat i högt motorvägstempo så går de markant bättre. Och tvärtom! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Om det är kamaxelgivaren som behöver bytas, vad kostar det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.