|
|
|
|---|---|
|
Har införskaffat mig en 525i 88 och den kokar går varm efter en kort stund. enligt förra ägaren fick den en ispropp/plugg i vintras. Bilen går som den ska och oljan är brun , ingen kylarvätska i oljan. så jag tror inte toppen är skev iaf. termostaten är bytt, så idag bestämde jag mig för att skruva ner vattenpumpen o kolla om impellern gått sönder då orginal brukar va av plast va jag har hört.. Vattenpumpen glappade inte eller såg inte ut o vara trasig, impellern var inte gjort av plast iaf , metall. men när jag väl drog bort den från sin plats så lossna det en sak som jag inte såg vart ifrån den ramla , precis när jag drog bort vattenpumpen hörde jag att den saken ramla i backen. [url=Länk [url=Länk | |
|
Länk Länk dom första länkarna jag skrev funka inte . så kolla på de här ist. mvh |
|
|
Delen Länk Länk kan ses här Länk (19), fjäder (18) borde också hoppat dän i samma veva. Pinnen i kombination med fjädern är till den semiautomatiska spänningen av kamremmen. När väl skruv (20) är åtdragen har pinnen/fjädern ingen funktion. Dessa delar är till för att få spänning på kamremmen innan man drar åt (20). mvh/ Anders |
|
| Med denna bild Länk från Länk borde det inte råda några tvivel om vad det är som lossnat ;-) | |
|
hehe okej då vet jag , snabba va ni :D tackar för hjälpen. nu undrar jag ifall den pinnen måste tillbaka nu ? jag såg ingen fjäder inte :p kanske flög iväg eller om man har tur ligger den under bilen förhoppnings vis :P om nu min vattenpump ser bra ut och inte glappar kan det va vattenpumpen som gör att bilen kokar då ? :/ |
|
|
Nej pinnen och fjädern behövs bara för att få rätt remspänning när man monterar ny kamrem, när allt är åtdraget är pinnen/fjädern verkningslös. Så du kan spara den inför ev kommande kamremsbyte. Som du beskriver pumpen tror jag den är ok. Har du luftat kylsystemet ordentligt? Monterat temostaten rätt? Visco kopplingen till fläkten ok? Kylaren ok? mvh/ Anders |
|
|
okej får ta o skruva tillbaka vattenpumpen imorn och fylla systemet. Sedan låta den gå en stund och lufta systemet och se hur det blir. köpte bilen igår så har inte skruva så mkt mer :P vet inte om killen bytte termostat eller om han bara plocka ur den. för det låg en gammal termostat inne i bilen. men om det nu inte skulle sitta en termostat i bilen så skulle den inte gå varm pga termostaten . då strömmar ju vattnet fritt. får öppna o kolla det. men måste jag byta termostathus då om jag öppnar ? hur vet man om visco kopplingen är okej? kylarn värkade inte läcka nått. |
|
|
Nej inte behöver du byta temostathus om du öppnar, däremot bör packningen bytas. Viscon, om du snurrar på fläkten skall det vara ett visst motstånd och när motorn är igång skall fläkten varva upp långt innan motorn överhettar. Detta förutsätter såklart att kylaren blir varm. Känn om övre slangen blir varm sedan kylaren och slutligen nedre slangen. När hela kylaren är tillräckligt varm kommer luften som går genom kylaren att värma viscokopplingen och fläkten snurrar fortare och transporterar bort värmen från kylaren. När det gäller kylaren tänkte jag mer om den är tät och inte släpper igenom kylvattnet i tillräcklig mängd. Sniffa i expansionkärlet så där inte luktar avgaser, om så kan det tyda på trasig toppackning eller sprucken topp (el kanske block iom att den frusit). Hoppas det inte är något allvarligt fel. mvh/ Anders |
|
| okej får ta o kolla upp allt och återkomma med svar :D tack så mkt. | |
|
nu har jag skruva dit vattenpumpen och satt tillbaka termostaten . gick varm några gånger. men jag hittade inga läckage. till slut gick han inte varm :) var nog bara luftning som behövdes. men nu står tempmätaren lite mer till höger om mitt sträcket, alltså inte exakt i mitten. ska den stå i mitten eller gör det nått om den står lite mer till höger ? iaf nu när jag luftat flera ggr så kommer det bara ut vatten ur luftnings ventilen inga bubblor. men jag får fortfarande inte fullvärme från fläkten i bilen . har luftat i en brant backe också. |
|
|
Okej viss framgång alltså :-) Om mätaren inte visar klockan 12 behöver inte vara så allvarligt. Det kan t.ex vara instrument eller givare som är utanför toleransen. Viktigare är att temperaturen är stabil och inte varierar. Om det inte kommer värme i cupén (det var väl det du menade?) trots varm motor kan det t.ex vara fel på denna cirkulations pump Länk (1) om monterad på din bil. Annars är det luft, värmeventilen eller igensatt värmepaket som är problemet. mvh/ Anders |
|
|
hehe japp :D den går fint nu och kokar inte. jaa den står utan att gå upp och ner. japp får inte in någon värme :P får ta o kika på den då :P vart sitter den ? och vart sitter värme ventilen då ? |
|
|
Vet ej exakt var dessa komponenter sitter då jag inte är så bekant med E34an. Någon annan kan säkert ge en exakt beskrivning. Å andra sidan borde det inte vara så svårt att hitta pumpen och ventilen i motorrummet. Någonstans mellan slangarna som går genom torpeden och motorn är ett bra tips. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Värmeventilerna sitter under en plastkåpa mot torpedväggen på vänster sida just innanför säkringsboxen. Har du cirkulationspump så sitter den under värmeventilerna. Följ slangarna från torpedväggen på vänster sida så hittar du.. //Roffa |
|
| okej tackar :D hur vet man om den funkar då ? | |
|
Hmm :-) Pumpen (om den finns) borde vibrerar lite när den går. Eller så går det att lyssna med hjälp av en skruvmejsel eller liknande som du håller mellan örat och pumpen. Kommer det värme bara när du varvar är det ett tecken på att pumpen inte snurrar. Värme ventilerna (om elektriskt styrda, ser ut så på realoem) har bara två lägen, till-från. Om du från helt avstängd värme sätter på full värme (eller tvärsom) skall det klicka till i ventilen. Vid halv värme pulsar ventilen och det brukar kännas i slangarna iom att det orsakar tryckstötar. mvh/ Anders |
|
| hmm okej får ta en titt sen är inte det viktigaste just nu iaf :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.