|
|
|
|---|---|
|
Har köpt mig en 328i som har lite motortrubbel. Den vibrerar onormalt mycket när den går på tomgång i jämförelse med vad andra 328 åkare upplever, inte alls någon silkeslen gång. När den är varm så kan den också ha en förmåga att vobbla i tomgången mellan typ 600 rpm till 1100 rpm. Ibland får den också för sig att dö, 9 fall av 10 händer detta i nedbromsningar till korsningar. Händer när man kopplar har jag fått för mig och inte under motorbroms. Har fått lite tips av att kika på vanosen och vevaxelgivaren men vet inte riktigt hur jag ska kolla något av dem. Känner att jag skulle vilja koppla upp den och se om den delar med sig av några felkoder om inte någon känner sig säker på felet? Tips på var man kan göra det billigt i stockholm? Sitter någon annan hemmapulare med diagnosutrustning får ni gärna höra av er, betalar. Behöver bara få fram felkoderna! All hjälp uppskattas enormt! | |
| Kolla om du har sprucken luftbälg på insugssidan. Dags att byta stift och kolla så det inte är olja, smuts el vatten i stiftbrunnarna. | |
|
Luftbälgen är checkad och den ser fräsh ut, borde ju dock ta bort den och undersöka den helt men tror inte det är där felet ligger. Stiften har jag haft en del problem med senaste tiden efter jag kom på den smarta idén att jag skulle tvätta motorn. Blev ett par fina insjöar vid stiften och då bråka den som fan, oftast ville den inte äns starta men nu är det upptorkat och kontrollera senast idag så att det var snusstorrt. Men dessa problem fanns innan mitt påhitt också. Om det är dags att byta stift, borde den inte visa någon felkod på det också? |
|
|
Skulle nog tipsa dig om att ta av luftbälgen, kan vara svårt att upptäcka sprickor när det sitter på :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Tog bort luftbälgen idag, tätade ändorna och den extra anslutningen undertill och leta under vatten efter läckor men den var helt tät och såg kanon ut runt om. Imorrn kommer jag ge mig på att byta bränslefiltret även om jag inte tror att det är de som är problemet. Sen blir det nog att byta tändstiften senare i veckan. Men letar fortfarande någon som kan tänkas hjälpa mig med att ta fram felkoderna! |
|
|
har liknande problem med min 323:a så jag undrar om det har löst sig för dig? //Simon |
|
|
jag skulle tippa på vev/kamaxelgivare, va så på min bil nyss och då bytte jag dom samt en ny tändspole. efter de gick den som en dröm igen. går din bra för övrigt eller ? min va helt slö när man gasade, kändes liksom strypt i motorn. ring till nån verkstad och fråga om dom kan göra avläsning. brukar kosta en 500ing ungefär. // karlborg |
|
|
Tack för tipset Karlborg, kul att du letade fram tråden igen. Hade glömt bort den! Jag bytte tändstiften och även om dem såg ut att vara i bra skick så blev det rätt stor skillnad i gången. Nu går den jämnt tycker jag! Ihop med det bytte jag också tillbaka till original luftbox istället för sportfiltret och det hjälpte märkbart med kraften också (kall, syrerik luft istället för varm gör skillnad). Den svarar snabbt och känns frisk tycker jag men problemet med att den dör kvarstår dock inte lika ofta som tidigare. Efter cirka 100 mil den gått sen mitt meckande har den kanske dött 2 gånger... Men ska kika på ditt tips du hade där Karlborg! |
|
| jag ska ge mig på o fixa lite nästa vecka då jag har semester. Min har inga problem med kraften utan endast att den dör när man trycker ner kopplingen, speciellt när den är nystartad. | |
| har nu bytt stift o bränslefilter (vilket skulle göras ändå) men problemet kvarstår... så nu ger jag mig på att byta kamaxelgivaren, återkommer med status. | |
|
nä jag läser tråden och minns tillbaka då jag just köpt min, var den väldigt slö när den va kall. dog lätt när man skulle köra iväg osv. så man fick slira sig iväg och kunde dö när man skulle lägga i 2an. bytte vev eller kamaxelgivare enl felkod, sen brakade den iväg utan gas varje gång :) BMW ownz |
|
|
Vore kul om du återkom med resultat simo01, väldigt intresserad! Har inte orkat kika på det där än, har så mycket annat att prioritera men funkar det för dig så ska jag också ge det ett försök! Min verkar dö när man bromsar har jag märkt, kan de va så att det är någon vakuum slang eller nåt som läcker också. |
|
| nu har jag fixat det hela... det var enklare än jag först trott. Den veckade bälgen som sitter vid luftmassmätaren hade en spricka på undersidan, så när den väl var tät så fungerar bilen som en klocka igen... | |
| De va tråkigt att höra... för mig alltså :) | |
|
Hej, Jag har samma problem med min 328, kommer nu att byta stift och filter till att börja med. Hoppas att det löser problemet. |
|
| Har samma skumma bekymmer med min. Då bilen e kall och man ska köra iväg från 1an skakar bilen kraftigt, man kan känna hela bakvagnen och drivlinan durrar, men då bilen blir varm funkar allt tipptopp.. Går till å med ställa fast den. Men i början innan den blivit varm så är det skitsvårt å köra iväg med den utan att man håller på skaka sönder i bilen | |
|
Tändspolar!? Är ju inte helt ovanligt fel och kan ge det symptomet. Börja med att kolla felkoder! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Känns inte riktigt så men vem vet, den har väldigt slö tomgång å tickar en del. M52b20 enkelvanos. Ska testa koppla datorn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.