AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.930

Lyckas ej lufta kylsystem 525i -93

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Ja, det är helt hopplöst att få ur all luft ur kylsystemet. Har säkert lagt 15 timmar eller mer med fronten upphissad till max, köra runt med halvöppen skruv, offrat ett gammal kylarlock och trycksatt systemet lite svagt med en kompressor men inget hjälper.

Tyder detta på en spricka i toppen? Det är inga konstigheter med bilen i övrigt förutom kanske något hårda kylslangar. Ingen vitrök, tar ingen kylvätska vad jag märkt, ingen olja i glykolen eller tvärtom. Har bytt ganska mycket saker på den nyligen som kylare och vattenpump.

Hur gör BMW-verkstäderna när de luftar systemet? Har de nån utrustning som de kopplar in för att trycksätta det hela. Kan inte tänka mig att de har tid att stå på tomgång och vänta.

Ska se om jag kan försöka mäta upp CO i expansionskärlet, men mycket tyder väl på att den trycker ut lite lite avgaser i kylsystemet.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Kan tillägga att den inte heller går det minsta varm och jag har utmärkt värme inne i kupén så bubblorna påverkar ju inte funktionen på så sett.
ze
12
zedd
523i Touring -97
Jag har själv haft samma problem men detta tips fick jag av min lokala bmw verkstad när jag skulle lufta!

Skruv ur båda luft skruvarna ta av kylar locket sen fyller du upp systemet till det bara rinner vatten ur luft hålen! sen är det bara att skruva dit dom sätta på kylar locket varm sen låta den stå på tomgång tills tempen gått upp till normal och kolla så att allt funkar.. detta tips funka för mig så jag kan tyvärr inte lova att det funkar men testa tar ju inte många minuter att göra så det kan vara värt ett försök! lycka till!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Det är ju mer eller mindre så jag har gjort dock. Men jag tror min bil bara har en luftningsskruv, eller? 525i touring -93
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Kan bara hålla med Zedd, jag gjorde just det på min m50. Jag satte vattenslangen i expantionskärlet med en trasa å hålla tätt med, jag spolade igenom en bra stund för att få ur all ev luft. När jag var klar öppnade jag den blåa avtappningspluggen i botten på kylaren för att få ur vattnet så att nivån hamnade rätt (vid kall markeringen)

Detta har jag även gjort på ett par andra bmw, det brukar faktiskt fungera.

Lycka till!

Mvh Tobbe

Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
För min del så har jag inte behövt haft bilen igång med lock o skruv öppet efter det att jag har spolat igenom och fyllt .. prövade detta en gång vilket resulterade i luft i systemet igen.
Förresten, skruva åt kylarlocket och luftskruven ordentligt sen bara!
Det skall vara tätt för det ska vara rätt bra tryck i systemet.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Dum fråga, men hur får du rätt glykolblandning om du nu kör med vattenslangen?
går inget annat så får man skaffa vakumsug (vattensug/ejektor som man hade i kemin i skolan en gång i tiden) och sätta systemet under så bra vakum som möjligt och den vägen lura ut luften.

moderna 'kit' finns att köpa på biltema (dock använder tryckluft istället för vatten till ejektorn) men kostar en slant - dock är 15 timmar spenderad tid inte gratis det heller...

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Nej tid är pengar, och bensin går det ju åt också. Har provat så många gånger nu att någon sån där vakum- eller tryckluftshistoria är värt att prova. Men vill helst inte lägga över tusenlappen på att köpa sån utrustning ifall det ändå skulle vara fel på toppen/packningen.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har aldrig använt mer än 15min max på o lufta M50 så har du offrat 15tim är det nåt som är knas.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Det är ju det tråkiga, tar evigheter o tappa ur o fylla på glykol.
Jag tänkte mest för att du skulle kunna konstatera om packningen/toppen är kass med en gång.

Mvh
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
förlåt mig, läste nu att du inte hade några bekymmer i övrigt trots luften. I mitt har det varit stora problem med kokning.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Var förbi en verkstad igår och försökte mäte upp CO i expansionskärlet men den gav inget utslag direkt. Men meken sa att det ska till ganska kraftig läckage för att lyckas med den kollen. Men kollade luftningsskruven när jag var där och det bubblade mer än förra gången jag hade loss skruven så nåt är ju helt klart fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De två gångerna jag luftat systemet har jag gjort såhär (enligt den instruktion som BMW har):

Värmen i klimatanläggningen på "max temp" och halv fläktfart. (skall öppna alla ventiler)

Bilens front i hyffsat brant uppförsbacke.

Öppen luftskruv.

Fyll på vatten/glykolblandningen stegvis i exp.kärlet så länge det "sväljer" vätskan med avstängd motor.

När det är fullt och inte sjunker undan mer: starta motorn. (bra om man är två - en som startar motorn och en som "luftar")

Nu skall pumpen suga i sig vatten - fyll på efterhand som det försvinner.

När det bara kommer vatten från luftskruven - gasa till några gånger för att få ut luftfickor. Skruva i luftningsskruven och låt motorn gå en liten stund och öppna sedan luftskruven igen och kontrollera så det inte kommer mer luft.
Stäng skruven.

Kontrollera/justera nivån i exp.kärlet. till rätt nivå.

Kör bilen och kontrollera nivån igen efter den kallnat - var beredd att kontrollera nivån igen efter någon dag eller så.

Detta har fungerat helt klanderfritt för mig...

Det en del glömmer bort är klimatanläggningen - då kan det stå luft i den slingan!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.