|
|
|
|---|---|
|
Jag tror termostaten gått sönder i min bil. Bilen blir het snabbt och börjar larma för hög temp, sen för överhettning. Men jag vet inte riktigt vars termostaten sitter på den här modellen. Följer man övre kylarslangen från kylaren, så går den till motorn. Där sitter det en stor nästan 4-kantig grej (under en plastkåpa). Det är inte där termostaten är? Det kom då ut olja därifrån när jag lossade lite på den, så jag antar att det hör till nåt annat. Nån som har länk till en skiss på nätet vars termostaten syns? Jag tänkte testa ta bort den helt, för att se om felet försvinner, då är det ju bara att köpa en ny och byta. | |
| De du tog bort i ovankant är värmeväxlaren till oljekylningen. Termostaten sitter ihop med den elektriska vattenpumpen i nerkant av motorn. | |
|
Tackar. Det var ju udda ställe att ha termostaten på, dom brukar ju sitta högt upp. Man måste alltså skruva lös pumpen för att få ut temostaten eller? Finns det nåt enkelt sätt att testa på om termostaten fastnat i stängt läge? Eller testa så att pumpen fungerar? |
|
|
Har bytts lite vattenpumpar och termstater på dessa kolla även så vattnet cirkulerar detta kan ju också medföra föehöjd temp. Kolla länken nedan: Länk |
|
| Glöm också inte att köpa nya skruvar om du demonterar nått av de aluminium skruvarna går inte att använda två ggr. Och de är inget larv dom går av!! Talar av egen erfarenhet! Jäkligt jobbigat att sätta borrmaskin i en aluminuim skruv i ett magnesiumblock och försöka borra ur. | |
|
Hej Då du åker en bil med mycket datakraft rekommenderar jag att du gör en felkodsavläsning om du har möjlighet. Det är ingen vanlig termostat utan en elektriskt reglerad termostat som sitter i E60, den kostar ca 1700kr hos BMW med CSrabatt. Termostaten och även i förlängningen vattenpumpen är svaga detaljer på E60(enligt min verkstad som bara skruvar BMW). En bekant har en 525i och vid felkodsavläsning hade termostaten larmat om fel vid 41 tillfällen så det var bara att byta. Mvh Asken |
|
|
Tack för era svar. Voj voj. Nuförtiden så är allt elektriskt :-s Felkodsavläsning är inte så lätt att göra, inte på verkstad iaf, det är 5 mil till närmaste BMW-verkstad. Men hur vet man om det är pumpen eller termostaten som det ev är fel på? (utan att läsa av felkoder). Jag gjorde ett test, med kall/ljummen motor (den hade stått flera timmar), så tog jag bort locket till expansionskärlet och startade bilen. Det tog ca 15 minuter, sen började nivån stiga ända upp till toppen av kärlet. Det verkade som att det tröck upp nerifrån, för det kom inget vatten från den smala slangen från kylaren iaf. Slangen som går från kylaren till motorn kändes det inte som att det var nåt vatten/tryck i, förrän nivån i expansionskärlet steg, då verkade det iaf bli lite tryck där, men det "knackade" i slangen. Nån som blir klok på min beskrivning? :-) Vad är CS rabatt? |
|
|
Var ut och läste av felkoderna med ScanMaster, eller vad programmet nu hette som jag har. Men de enda felkoderna som det programmet hittade var för min lambdasond som är kass. Fast det kan ju hända att den inte "ser" alla felkoder som verkstans dator? Blir väl att bogsera in bilen till verkstan då kanske, 5mil är lång sträcka :-s Eller ska jag chansa på att beställa ny termostat och byta den? För det måste ju nästan vara termostaten eller pumpen som gått sönder? |
|
|
Nå nu är bilen iaf på verkstan. Nu är det bara att hoppas på att det inte blir svindyr räkning :-s |
|
|
Hej Hoppas det löser sig. CSrabatt är den rabatt vissa BMW ÅF lämnar till medlemmar av BMW Club Schweden, se www.bmwcs.com. Om jag inte misminner mig kostar vattenpumpen strax över 4 kkr till en 525:a 05. Mvh Asken |
|
|
Då var det konstaterat, vattenpumpen var trasig. 4200:- kostar en ny. Bra kvalité som bara håller 7000 mil! På 7000 mil har detta hunnit hända: *Glapp i styrled - underkänt på första besiktningen (redan under 5000 mil) *Elfel som drar ur batteriet, men bara ibland (det också redan under 5000 mil) *Gnisslar från bakvagnen i gupp (nån gummibussning?) låter mer när det är kallt ute. *Trasig lambdasond *Trasig vattenpump. Känns inte längre som att jag kan hålla med om att BMW är kvalité, fastän jag är "BMW fanatiker"... Tyvärr ger inte "min" verkstad någon rabatt för medlemmar i BMW Club Schweden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.