AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.840

Ljud från getrag 226

He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Hejja,

Jag blir lite fundersam på min växellåda, den viner hörbart när man står i friläge och har kopplingen uppsläppt. Det hörs både i och utanför bilen. Trycker man ner kopplingen blir det knäpptyst och det enda som hörs är det underbara mullret :)

Någon som har en sån här låda och vet om de ska ha ljud för sig? Motorn har 280 hästar, vilket lådan ska klara med stor marginal och bilen har bara gått 6000 mil.
Kollat oljenivån i lådan? En "vinande" låda är i många fall rätt illa däran, vinandet brukar tillta ju snabbare man kör, stämmer detta i ditt fall? Om bilen verkligen bara gått 6000 mil så är det mycket underligt att lådan låter så här, vinande lådor brukar generellt finnas på bilar som är "välanvända"...
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har hört detta på flertalet BMW's, och har samma irriterande fel på min S6S-låda i M3'an.

I mitt fall har jag aldrig inspekterat det själv iom att det är en lite besvärlig låda, men vad jag hört beror det på slitna lager inuti lådan. I mitt fall kommer det alltid när lådan är ordentligt varmkörd, så jag provade byta till olja från RedLine istället. I mitt fall blev det mycket bättre, men givetvis är ju inte detta en hållbar lösning...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Har kikat oljenivån, och även jag har bytt till redline. Upplevde dock ingen större förbättring av det, förutom att ettan gled i lite lättare än vanligt vid kall låda.

Det vore ett intressant vinterprojekt att plocka isär lådan för inspektion, lager av alla dess dimensioner går ju att få tag på. Men om det skulle vara något annat fel, vad gör man då? Som jag förstått det så säljer varken bmw eller getrag delar för att renovera den här lådan.
Elmgren: Ljudet på din låda kommer förmodligen från in och/eller ut -gående lager på växellådan, rätt ofarligt. Ett vinande ljud som hörs på alla växlar är betydligt allvarligare, det var så jag uppfattade att Hexagons låda lätt. Men om den "endast" rasslar lite på tomgång så kan man leva med det, dock lite lustigt att den rasslar efter så lite som 6" mil. På min M hade jag kanske-kanske ett litet lagerljud vid ordentligt varmkörd låda, var ytterst svårt att avgöra om det blev nån skillnad i ljud när man tryckte ner kopplingen, vet inte än idag. Däremot hade lådan det "vanliga" lilla rasslet precis när motorn stannar, tydligast vid varmkörd låda. Lådan är på renovering nu o det är 3 lager som "dömts ut" trots att lådan var i det närmaste helt ljudlös. De lager som skall bytas är ingående,utgående samt mellan -lager. Utöver detta några synkringar, lite gafflar o så "småplock", men då blir lådan som ny oxå. Renoveringen var inte nödvändig i mitt fall men med tanke på kommande planer kändes det rätt att börja i rätt ände. Mobimech renoverar Getrag lådor samt BMW "diffar", de finns i Göteborg
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Nej jag har absolut inget vinande ljud på alla växlar, det är mest på tomgång på neutralen. Däremot på låter växellådan lite vinande om man kör på ettan eller tvåan precis så att den varken motorbromsar eller driver på.

Blir till att prova ringa mobimech :)
Vet att rakskurna drev kan vina en hel del. det är inte så att den lådan har det? eller har det inte alltid låtit så?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Mycket möjligt att den alltid låtit så :) Har bara haft bilen i ett halvår och har inte lyssnat på någon annan bil med likadan låda.
Rakskurna drev sjunger snarare:). De allra flesta bilar har snedskurna drev, just för att det skall gå tystare. Rakskurna drev är starkare om jag inte har helt fel, STCC-bilar tex har rakskurna har jag för mig, men de låter därefter oxå. Viner lådan så brukar de ofta vina mer i vissa växlar, provkörde en M5 (RNP793) som ven duktigt på alla växlar men allra mest på 4:an, den lät nästan som en bil med rakskurna drev:)
boxyzone
Låter som Urtrampningslager tycker jag...

Boxyzone: Nix, ett kasst urtrampningslager låter vid nertryckt koppling, har råkat ut för att ett sådan lager haverar, det lät som en "stenkross" varje gång kopplingen trycktes ner.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Hexagon; hur det är med din låda vet jag ej, men iaf till mins S6S så finns inga lösdelar till insidan att köpa från vare sig BMW eller Getrag. Det jag vet är att Getrag i sin tur använde FAG-lager. Turligt nog råkar jag faktiskt ha skapliga kontakter i det bolaget så ansträngde man sig kanske man kan få tag i dom.

Dock lär det ju vara fler saker i lådan som skulle behöva bytas och det är därav jag inte plockat isär min. Det får helt enkelt hålla så länge det håller, den funkar ju till 98% och så får man stå ut med lite oljud. Havererar den får man krångla då!
Elmgren: Är nog inga större bekymmer att få tag i passande lager till lådan, OM man vet vilken dimension de har, det är nog där skon klämmer skulle jag gissa...Synkringar, gafflar mm kan nog bli knivigare...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Mobimech svarade att det förmodligen lät sem ett defekt svänghjul, vilket passar bra in på rycken som blir i höga hastigheter och klonket (spec då jag inte hittat någon bussning som glappar. Så det blir till att riva grejerna och kika innan något annat tar stryk :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.