AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

Kylarbyte 520 e34 94:a manuel

st
65
stukad
520I E34 -94
523ia E39 -00
Hej hopp.

Har givit bort min e34 till min bror. Bilen småläkte lite i kylaren när han fick den, men för någon dag sen så kokade den och läckte rätt mycket från kylaren.

Åkte och hämtade en ny kylare idag och bytte. När jag fyllde kylarvatten gurglade det i värmepacketet, och när jag luftade så vred jag upp värmen på fullt och även kupefläkten på max (restvärmepumpen går väl då?) plus att jag pumpade slangarna för att hjälpa runt vattnet.

Efter många om och men så fick jag varmluft i kupén, men så fort jag stängde av kupéfläkten började bilen koka.

Problemet är att jag inte får runt vattnet i kylaren. Den övre slangen blir riktigt varm, men den nedre får bara extremt lite strålningsvärme, dvs ingen cirkulation i kylaren.

Det troligaste är väl att termostaten inte öppnar?
Var inne på om vattenpumpen säckat och anledningen till att jag fick värme i kupén var restvärmepumpen.
Men visst går bara restvärmepumpen på steg tre och fyra? Har fortfarande värme på steg ett och två.
Länk

Termostathuset och termostaten bytte jag för ca ett år sen. Men tänkte om det hände nåt när bilen kokade sig upp på maxtemp.

ps
Irrelevant i sammanhanget, men, visst går kondensorfläkten bara just till kondensorn och inte också en extra kylarfläkt till kylaren som har sin mekaniska. Konstig svenska det:).

/P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.