|
|
|
|---|---|
|
Hela bilens elsystem slogs ut när jag anslöt strömsladden till släpvagnen! Hyrde ett släp på macken, kopplade på, anslöt sladden medans bilen stod på tomgång. Alla lampor verkade fungere, men bilen varnade för "Bremslicht, betriebsanleitung", hade inte möjlighet att kolla bromsljuset eftersom jag var ensam. Men jag skulle bara köra ett par hundra meter bort till en möbelaffär, för att möta upp med några vänner, så jag struntade i att kolla bromsljuset. Bilen gick fint och utan problem de hundra metrarna, förutom att tempmätaren la av. Parkerade, stängde av motorn, in och handla, skulle köra iväg men då är bilen död. Färddatorn varnar för trasiga bakljus och bromsljus, men allt fungerar. Tempmätaren är fortfarande ur funktion, bränslemätaren död ibland, summern som varnar för att ljuset är på fungerar inte heller längre. Sätter man på varningsblinkersen så blinkar det även i lampan som blinkar när man har släpvagn kopplad, den lampan med en pil åt höger och vänster, [<-->] Men framför allt startar inte bilen, heldöd, inte ett klick ens från startmotorn. Vad kan ha hänt? Var ska jag börja felsöka? Tacksam för svar. Bilen är en BMW 328i E36 med löstagbart Westfaliadrag. | |
| Börja med att kontrollera alla säkringar. | |
|
Efter mycket letande såg jag att säkring nr 31 hade bränt. Bland annat startmotorn, instrumenthuset och OBC'n med mera är säkrat i säkring 31, så de flesta felen är nu lösta, bilen går att köra igen. Däremot kvarstår problemet med varningsblinkers, att [<-->] fortfarande blinkar, men det kanske är ett fel jag får leva med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.