|
|
|
|---|---|
|
E36 316 -97. 22250 Mil. Problembeskrivning: #Vid friläge hörs ett rasslande ljud, detta försvinner när kopplingen är nedtryckt, är detta urkopplings lagret som är slut?. #Vid något enstaka tillfälle har 4'ans växel hoppat ur vid acceleration. #Det är känns onormalt trögt att få i växlarna(jämfört med min gamla e36 som rullat längre) #Växelspaken känns något sladdrig men lådan tight, om ni förstår vad jag menar. Behöver tips på vad jag skall säga till verkstaden att dom ska kolla,byta. Är det något mer man ska byta när lådan är nere?. Är kanske koppling och låda slut? Kanske bättre att hämta en från skroten istället för att laga den för 5-6000 kronor?. De va den skatteåterbäringen :). Tack för er tid. mvh | |
| Bump då jag vet att det finns proffs som har stenkoll! | |
|
Rasslet kommer troligtvis från in- eller ut-gående lager i växellådan. Att 4:an hoppat ut ibland tycker jag tyder på en något sliten låda dessvärre. Sladdret i spaken beror troligtvis på slitet växel-länkage/spakställ. Trögt att få i växlarna kan bero på fel eller för lite olja i lådan, eller att kopplingen inte frikopplar helt när den är helt nedtryckt. Spontant: Byt olja i lådan till att börja med, försök kolla upp spakstället så gott du kan på egen hand...Rasslet kan man leva med, en låda som har det ljudet rullar i regel bilens livslängd. |
|
|
Tack för svaret!, Att den hackar vid dragläge kan det ha med något av ovanstående att göra, den hackar sig lixom när man har dragläget och inte varvar något...allt som allt börjar jag bli galen på problemen, men som du skrev får jag börja med att byta växellåde olja och se vad som löser sig då. Fråga: Delar koppling och bromsar vätska? =dåligt luftat bromssystem=dålig koppling?. |
|
|
Jag har för mig att broms/koppling delar vätska, så visst kan det tänkas ha kommit luft i kopplingsdelen... Hackandet vid dragläge kallas för "clutch judder", kan tex bero på förorenad lamell bland annat. Googla på "clutch judder" så hittar du en hel del... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.