AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.574

Bil med kreditskuld - hur göra vid köp?

Hej!

Har efter långt sökande äntligen hittat den 525 E39 som motsvarar vad jag söker. Bilen är helrätt, säljaren ger mer tveksamt intryck... kanske jag som är nojig i överkant men eftersom bilen har kreditskulder på sig så undrar jag hur man gör vid köp, hur garderar man sig för att vara helt säker på att skulden blir löst från bilen i samband med köp? Har ingen erfarenhet av detta sen tidigar , har bara köpt bilar som varit skuldfria. Det befintliga billånet måste ju lösas vid köpet men hur går det till rent praktiskt? Känner inte att jag vill lita på säljaren betalar in skulden till kreditbolaget efter att han fått betalningen från mig som han föreslår. Skulle hellre göra min betalning direkt till kreditinstitutet så att jag vet säkert att skulden blir reglerad och avslutad.

Ideer någon..?
Såhär gjorde jag för några månader sen:
* Ring upp kreditinstitutet och dubbelkolla summan på skulden.
* Gör upp affären på en bank. Banken ringer då upp kreditinstitutet och får reda på summa och kontonummer som pengarna ska sättas inpå.
* Du får insättningskvitto som bevis.
* Se till att skriva med något om det i köpekontraktet också, typ "restskuld betalt, säljaren garanterar nu att bilen är skuldfri och till fullo betald".

Vill säljaren inte göra upp affären på ett bankkontor så ska du dra öronen åt dig och springa åt andra hållet.
Roffa1
Helt rätt, banken ser då till att restskulden betalas. säljaren får endast behålla den återstående summan efter att skulden är löst. Betalar du istället in hela beloppet till säljaren och han sedan struntar i skulden, så kommer kreditinstitutet och hämtar tillbaka bilen hemma hos dig. Då får du ej heller någon hjälp av rättsväsendet (Polisen) eftersom du betalat hela summan till den skuldsatte säljaren.

Det kostar dock några hundra spänn att genomföra affären hos banken, men då kan du sova gott om natten;-)

Kolla även att bilen ej är pantsatt eller utsatt för kommande utmätning av fogden, osv.
Roffa1
Lite tips: Länk
Jag tackar för snabba tips och goda råd! Är glad att jag tog mig tid att fråga forumet om råd.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Kostar inget och få hjälp av banken.
Har sålt 2 bilar med restskuld på och det har inte vart några problem med banken att lösa det.

ring bolaget där krediten ligger och få summa , bankgiro nr , och avtalsnummer eller liknande. sen går båda till banken o löser det.

La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Har för mig att det kostade 45kr att lösa skulden via banken när jag köpte min i mars månad. Det fick säljaren betala ;o)

Är det ett stort problem att bilen har kreditskuld ?

JAg har min bil på kreditskuld och håller på att sälja den...

Blir den mer svårsåld ??

Skulle inte säga att det är ett stort problem men som köpare av en bil är det ju en osäkerhetsfaktor till - man vill ju inte riskera att få betala bilen helt eller delvis två gånger... Men tror det är mest upp till hur säljaren väljer att hantera det hela, om säljaren har alla papper klara och ser till att boka möten med bank och kan ge kontakuppgifter till kreditinstitut etc så påverkar knappast restskulden negativt. Om säljaren på nåt sätt strular med något av detta eller inte kan ge klara besked om hur det hela ska gå till påverkas nog köparens lust att göra affär och därmed också priset. Åtminstone funkar det så för mig..
Ja precis ... det är ju en självklarhet..

Om han känns oseriös skulle nog jag ha backat... vilken annons gäller det ?

är de på blocket eller här på autopower?
Mvh
Roffa1
Hoppas det ej är denna 525:a du fastnat för. Känner igen namnet "Musa" sedan tidigare. Vill minnas det är Bilskojare. Någon annan som kan verifiera mina misstankar.

Länk
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Tror inte det e den då han skriver 525 E39 i sitt inlägg!
Roffa1
Vore intressant att få se vilken E39 525 det handlar om.
RichardK: Klistra in en länk på aktuell bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.