|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag behöver goda råd då min 523i '96 med 18Kmil har börjat gå sämre. Jag har sökt på forumet men inte lyckats hitta svar på liknande problem. Symptom: bilen tvekar under acceleration och känns trött när motorn är kall och det är varmt ute. Generellt upplever jag att den går sämre och drar mer soppa (och motorolja) än tidigare. Vad tror Ni att detta beror på? Jag har de senaste åren bytt katalysator, vevhusventilation, bränslefilter, engine flush, rengjort LMM, regelbunden service... mvh /Alex | |
| Låter lite som lambda. Du måste nog läsa felkoder. | |
| har samma problem. börjar hacka när man kör i låga varv i 3-4 växel och den får dra lite! har bytt bränslefilter men utan resultat min är med 523i 96a... | |
|
Min bil hackar oavsett växel runt 2 KRPM och 3 KRPM. Symptomet är temp. beroende dvs kall motor och varmt väder. Skulle det kunna vara någon tempsensor och var sitter den i så fall? Kan man utläsa från felkoderna ifall lambdan är dålig? Tack för förslaget Lus! |
|
|
Hej Har haft liknande symtom. Kan vara så enkelt som att det är sprickor i bälgen mellan luftmassamätaren och insprutningsenheten. För mig gick, efter byte, brärnsleförbrukningen ner och jag tycker också att det märks på oljestickan. Kostnad ca 150:- för en ny bälg och den byter du lätt själv genom att smörja kanterna på bälgen med lite glid, typ diskmedel eller olja. MVH Ked |
|
|
Tack för tipset Ked, det vore riktigt trevligt om bälgbyte även är lösningen på mina problem :-) mvh //Alex |
|
|
Här kommer lite återkoppling, som förhoppningsvis kan vara till hjälp för någon E39- ägare. Det var uppvärmningen på lambdasonden som var slut. Det var tom loggat i felminnet. Bytte bägge och nu går bilen normalt igen :-) Det är 12V lambdor, men färgerna på sladdarna är röd, svart, gul, vit (har jag för mig) artikelnummer 11781427884. mvh /Alex |
|
|
Nu är ryckningarna tillbaka fast med mindre intensitet och mer sällan... Jag funderar på om en liten läcka i skarven mellan katalysatorn och fortsättningen av avgassystemet som sitter ihop med klämma kan vara orsaken? mvh /Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.