|
|
|
|---|---|
| Vart kan man lämna in en hydraulpump (smg) för felsökning? | |
|
har du kollat så att all mjukvara i smg fungerar som den skall? mig veterligen förändras växellägena något i takt med kopplingen slits, vilket brukar resultera i att vissa växlar blir dumma att få i , vanligen backen. En uppdatering av mjukvaran och inlärning av växellägena brukar kunna hjälpa.. |
|
| problemet va att jag fick inte den i backen, och inte i växel heller, man kunde höra att den försökte lägga i växel. ibland så går det och köra och helt plötsligt så bara börjar de blicka oftast när den försöker lägga i 2:an. Jag lämnade bilen på Autowåx, dom bytte pumpen för dom sa att de va pumpen de var fel på.. när jag fick hem bilen så hände de samma sak. | |
| Men då är det bara att lämna in bilen till dem igen och påpeka att de inte har åtgärdat problemet.. Då du betalat dem dyra pengar för att åtgärda felet förväntar du dig att de gör det också och inte lurar dig. Mitt tips är att lämna in bilen igen och ta upp problemet med dem samt påpeka att du inte är intresserad av att betala pengar för något de tror behöver bytas, som sedan inte visat sig avhjälpa problemet. | |
|
Bytt koppling och slavcylinder? Om inte så byt!! Blir svårt för pumpen att lägga i rätt växel om tex slavcylindern läcker... även fast pumpen levererar rätt tryck ut... |
|
|
Låter troligt sjobusen... Bmw karlstad påstår fortfarande att de va fel på pumpen trots att jag fick samma problem igen efter att dom bytt pump. trots de så håller dom sig fast vi att de va fel på pumpen och att de är annat fel nu. för när jag bärgade bilen tillbax till dom så sa jag till dom att nu är det EXAKT samma fel som innan och att de inte va fel på pumpen. dagen efter ringer dom och säger att de verkar som att de nåt annat. |
|
|
Ja det låter ju troligt. Hur vet de på verkstaden att det är fel på pumpen, fråga dem detta! Vet de överhuvudtaget vilket tryck den ska leverera? Förmodligen inte... Kunskapen om smg ute på bmw verkstäderna är tyvärr mycket bristfällig oftast... Försök kolla upp när koppling och slavcylinder är bytt senast på bilen... PS nu skiljer det ju mellan smg1 och smg2 (som du har) men om tex slavcylindern läcker, så betyder det inte alltid att det läcker ut nån olja, den kan läcka inombords... PS2 Nu är ju jag ingen expert, men min smg1 strulade ett tag efter att jag satt dit ny pump och detta löstes på detta viset...med koppling och slavcylinder.. |
|
|
Länk i denna tråd har du en snubbe som haft samma problem... |
|
| ja de låter som samma problem mj_mj, nu säger bmw stockholm och bmw karlstad att de beror på växelindetifiering och att de kommer att kosta mig ca 7-8t att återgärda sen sa dom att dom inte va 100% heller. så de blir all in för mig, antingen funkar de eller så har jag lagt ytterligare 7-8t på bilen ...då e jag uppe i snart 37-38t bara hos autowåx i karlstad. snart ringer dom igen och tror att de beror på vänster fram däck. | |
| Ring till firman som har löst det till dom andra och be dom göra ett försök med kodningen, lyckas dom så kanske du kan få tillbaka en del av pengarna kanske? | |
|
Barzan: Det kan mycket väl vara växelidentifieringen då han som hade min SMG II innan mig hade ett liknande problem som du har och fick byta givaren. Dock så tycker jag att det borde bli felkoder lagrade om denna givaren är sönder. Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
| Jo håller med dig att de kan vara de, men då byter man inte pumpen å sen säger opps de va visst inte pumpen.. För de va de som hände mig på verkstan. | |
|
Barzan: Joo men det jag menar är att dom måste väl kunna läsa felkoder? Om något har gått sönder så måste det finnas någon felkod lagrad någonstans. Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
| jo felkoderna sa tydligen pumpen. bilen har vart på autowåx sen 9 april, de blir alltså 2månader om 5dagar. nu säger felkoderna nåt annat. de e ju ren gissning varje gång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.