AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.602

M50B20 Beter sig lite märkligt.

Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Hej alla glada!

Vi har varsin 520I Med vanos här hemma, den ena en -93 och den andra en -94. Och det är -93an jag inte blir riktigt klok på, den är för det första bra mycket tröttare genom hela registret än den andra, allra helst när den ska upp över 5000rpm, men även bottendraget är det en enorm skillnad på.
Maskinen i sig låter och går fint, men jag har dock märkt att den kan till och baktända i luftburken om man står och hetsgasar den snabbt på spjället, det är precis i början, då motorn nästan som dyker innan den går upp i varv som den kan få för sig att säga puff i burken, varför? Det här med att den dyker eller inte svarar på direkten kan vara jag som är gnällig, för så gör -94 också innan den börjar varva.. det är säkert så på dessa motorer över lag. Men den där baksmällen, den går jag inte med på riktigt. Någon som har en idé? Kan kamdrivningen stå tokigt, eftersom den är slö och verkar tända tokigt menar jag? Jag har prövat o flytta över LMM ifrån den som går riktigt, men det är samma fenomen..

Finns det någon vänlig själ som har en bra idé så jag slipper leta i blindo?

Mvh Tobbe
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Inga svar, tråkigt det verkar ju finnas gott om kunnigt folk här annars..

Vad jag funderar lite på är om det skulle kunna vara kamaxelgivaren som spökar? Spridarna tickar nämligen nämnvärt mycket mer på 93an än 94an.. och jag läste här på forumet att det var någon som hade haft ett liknande problem med trött bil o ovanligt högt tickande spridare, och att efter dom bytt kamaxelgivare så vart allt i sin ordning igen.. dock så var det nog en 528 eller 523 det handlade om medans detta är en m50 motor.. men ändå?

Kan detta vara värt o pröva kanske? Kommer det märkas någon skillnad direkt om jag får dit en som är riktig, eller måste man nolla felkoder osv på en sån här gammal bil också?
Tänkte låna en av den andra bilen o kolla annars...

MVH Tobbe
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Kan aldrig tänka mig att du behöver nolla några koder på en e34:a. Bara och flytta och leka på hej vilt :P Kollat stiften/spolarna på 93:an? Skruva av kåpan och kolla efter "blixtar" när de är mörkt. Kamaxelgivarn kan ställa till diverse problem så det skulle nog kunna va den med.

Beemer 4 Life!
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Lite respons, underbart!
Alltid kul o ha någon/några o bolla idéer med!
Stiften är det inte, ska kolla spolarna.
Förresten så har bilen stått still i 2 år nu om det kan väcka några fler misstankar? bränslefilter?
Ska jag ta o pyssla lite imorrn om vädret tillåter..

Kom gärna med fler förslag gott folk!

Mvh
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Du skulle kunna prova en nollning av styrboxen, Kan även va bra vid byte av kamaxelgivarn.

Antingen plockar man stora kontakten till dme boxen på högersidan under huven eller så tar du av batterikablarna en halvtimme.

Beemer 4 Life!
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Kan nu tillägga att kamaxelgivaren är bytt o det var tydligen den som orsakade baktändningen i insuget.

Men den är ännu slö som tusan, den orkar inte ens varva ur på 4ans växel.
Det verkar inte vara nå överslag i spolarna.
Spridarna tickar fortfarande otroligt högt.
Motorn går jämnt o fint på tomgång.

Hmm... ? Bränslefiltret då? Blir nog nästa sak o testa.. andra förslag?
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Har nu tagit tag i bilfan igen, o tillbaka på ruta ett får jag väl tyvärr säga.
Jag hade fel, det var inte kamlägesgivaren, för den smäller fortfarande i insuget! När den är kall så går den bra, den första kilometern, sen börjar satan o tappa en eller två burkar som väldigt sällan kommer tillbaka, men gör dom det är det för en sekund på sin höjd..den rycker alltså. Vid full acceleration är den trött som bara den när den är varm, men bra när den är kall, jättekall alltså..
Jag har prövat o bytt luftmassemätare, bränslefilter och kamlägesgivare.. Vad fan ska man göra, är så leds!

Kan det vara vevgivaren då??
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Skall också tillägga att smällarna i luftburken har blivit mycket värre.. det går inte o köra den när den har blivit ljummen utan att den skjuter avigt.. puff puff puff.. man skäms ju inget o köra runt så eller! =P
När den är kall är tomgången stabil, när den är varm lite orolig, inte alls så den ska dö.. men inte lika stabil som när den är kall.

När den inte går på alla som jag beskrev det så känns det precis som när man börjar få soppatorsk med en bmw.. några burkar försvinner, motorn går iaf men ruskar vidare på 4 burkar eller något sånt..
pa
6
parat
525i -95
kolla kompen, låter som topppackningen
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Helt klart bränslebrist när den nyser i insug,byt filter o kolla bränsletryck.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Börja med att radera alla felkoder o kolla vilka som är återkommande... Jag hade ett liknande bekymmer på min ena Passat från -95. Helt plötlsigt blev den seg som sirap drog bra mycket med bränsle. Test-bytte allt från min andra identiska felfritt fungerande Passat (tänspole, LMM, fördelare, spjällhus osv). Inget hjälpte. Till slut så köpte jag en OBDII kabel o läste av felkoderna. Det fanns diverse felkoder pga att jag ryckt diverse kontakter i felsökningssyfte, samt en som sade "för låg tomgång". Nähä tänkte jag (bilen hade mycket dålig/obefintlig tomgång kall, ju varmare dessto bättre docka aldrig riktigt bra...). Raderade samtliga felkoder för att kolla vilka som var permanenta....Blev mycket förvänad när bilen startade med en gång i gick precis som vanligt, snålt o piggt (alla original delat återmonterade!). Jag vet än idag inte vad som tvingade ner bilen i nån form av "nödläge", VW själva har ingen aninig. "Felet" har återkommit 2 gånger på 7000 mil, har bara nollställt felkoden "låg tomgång" båda gångerna o bilen går som vanligt....Med detta vill jag säga att lagrade felkoder KAN ha betydlese!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hur gick det?
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Tyvärr inget nytt vad det gäller denna bil. Jag ledsnade o ställde den i carporten. Hade en sån där dag då lusten föll på, då tänkte jag ta loss vevgivaren o kolla art nr på den, men vad den satte fast! Lyckade såklart skada den! =/ Så sen dess har jag inte ens fått igång bilen. Har hört mig för lite om det är någon som har en givare o kolla med, men har inte hittat nå än. Så den får väl stå där under all snö o vänta på våren. Jäkla årstid när man inte har garage!

/han med 3 Bmw på gården som inte går o bruka!! =/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.