AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.229

Sensor bromsbelägg

Za
12
Zandell
320i -03
Hej!

Fick i vintras ett larm på min 740ia -99a "check break linings". Kollade upp detta när jag bytte till sommardäck och såg att det på vänster bak bara går en sladd från boxen i hjulhuset, abs styrdon eller liknande? Kollade andra sidan och såg att denna sladd går till bromsoket, jag antar därför att det måste vara sensor för bromsbeläggen nr9 på Länk . Hur gör man för att byta denna? Bara att skruva i boxen och bromsoket och köra eller krävs något mer? Känns dumt att åka på BMW-verkstad när delen kostar runt 200kr och verkstadsbesöket troligen går på runt 1000.

MVH
Zandell
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Det sitter en sensor på vänster fram och en på höger bak. När någon av klossarna på
respektive hjul är så slitna att sensorn nått in till skivan slits även en liten koppartråd i sensorn av och då varnar sensorn att det är dags att byta beläggen. Ny sensorn skall alltid monteras vid nya belägg. Enkelt att göra när belägget tagits bort.

Har du justa belägg och sensorn varnar finns nägot glapp i anslutningarna.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Za
12
Zandell
320i -03
Okej, jo men problemet är det att själva sensorn (och sladd) har troligen frusit sönder och "ramlat" loss. Så jag behöver en ny sensor som ska monteras, frågan är om det är bara att sätta dit en ny och köra vidare eller om det är något mer som behöver göras. Tänkte isf göra det själv och slippa lämna bilen på BMW :)

MVH
Zandell
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Bara att byta, inga nollställningar.

Lite knepigt att byta den utan att demontera beläggen.
Sitter instucken i en urfräsning i belägget och hålles på plats av ett fjädrande spänne.

Är du lite händig är det heller inga problem att lössa beläggen.
Glidok som sitter med 2 insexskruvar, 7mm insexnyckel.
Häng upp oket med ståltråd medan du jobbar med beläggen så det inte hänger i bromsslangen.

mvh.
Lasse

Za
12
Zandell
320i -03
Okej, tack så mkt för infon :) hur sitter det fjädrande spännet? Kan det ha lossnat också i samband med det andra eller sitter det fast i oket?

MVH
Zandell
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

På denna bild kan du se hur det ser ut.
Länk
Fjäder bläcket sitter som en krage runt sensorn och följer med när du köper ny sensor.

Denna bildserie kan vara till hjälp.
Länk

mvh.
Lasse

Za
12
Zandell
320i -03
Tack så mkt Lasse :)

MVH
Zandell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.