AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
563

Direct Air filter till 328i ???

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Hoppas att Ni kan ge mig något bra svar, de firmor jag talat med har alla gett mig olika svar. :~~

K&N är bäst, PiperCross är bäst, Green line är bäst.. det är allt jag fått höra när jag sökt fullflödesfilter till min alldeles för tysta 6:a. Jag skiter stort i vilket filter som ger bäst prestanda, jag vill höra motorn.
(har ett remus sportauspuff som ska på snart)

:D
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jag har ett K&N open air filter i min 325:a och det låter helt kanon, varken för mycket eller för lite. Morrar trevligt vid fullgas annars hörs det inte märkbart vid vanlig körning.

Om det ger någon prestanda vet jag ej men det kan ju som du säger kvitta. Tillsammans med ditt Remus kommer det nog att låta väldigt trevligt!

Mvh
Carsten
Och jag har ett JR och det låter också kanon....
Köp vilket märke du vill, alla låter lika gott!

Mvh
Patrik 325i -92
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Tack grabbar!

Klart bättre svar än vad jag fick av de firmor jag pratat med, dem gav bara en massa tekniska termenr om möjliga effektökningar angivna i %. Det blev ett PiperCross i all fall, och det låter GUDAGOTT.. Nu hör man att motorn arbetar, framkallar nästan lite gåshud när varvet närmar sig 4500 - 5500 rpm.

Vet Ni om besiktningen blir kinkig om man flyttar filtret närmare fronten för att få kallare luft till motorn. Som det ser ut nu så sitter filtret nästan ända framme vid luftkanalen från spoilern, förlängningen är ett Cromat rör tillverkat av en Lokal smed (gymt snyggt). Allt är proffsigt monterat och fäst i orginal luftburks fästen, samt med en "avusblau" värme avvisare för att hålla rören svala.

Allt för att få ett så "cleant" utseende som möjligt.

/Micke

325Ci
Vad kostar ett K&N openair filter ungefär? o e de svårt att byta. Har en 325Ci -93a.

JR dyrare eller??
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Phippi: Jag kan inte tänka mig att besiktningen kommer att ha något att invända ang ditt framflyttade luftfilter! Det kan ju knappast spela någon roll om det sitter framme vid luftkanalen så det behöver du nog inte oroa dig för.

Förresten har du gjort värmeavvisaren själv? Jag har ingen nämligen men har inte märkt någon försämring för det.

325Ci: De ligger nog runt 1000:- och är inte så svåra att byta!
Jag har en skyddsplåt som är klädd med värmetålig ljuddämparmatta så att det blir luft-tätt mot huven.
Sen har jag dragit 2 aluslangar ifrån fronten för att få in lite mer kalluft........

Jag har fått för mig att den drar mindre soppa nu än innan, fast jag kommer ju förståss inte ihåg riktigt så det kan ju vara önsketänkande....

Ger man den 1liter/milen enligt eco-mätaren som sitter under varvräknaren så går den i ca 130km/h, om det är torrt ute.............

Hur mycket drar era / hur fort går dom vid 1l/mil ???

Mvh
Patrik 325i -92
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Värmeskölden är tillverkad i samarbete med den smed som gjorde förlängningsröret till filtret. Allt är byggt som en "bockad" sköld som ligger och styr bort värmen från filtret och värmen. Fungerar enligt spegel principen. Har inte märkt någon direkt förändring, men det ser snyggt ut när man öppnar huven och det hindrar att smuts virvlar upp underifrån motorn. Dock är det inte byggt så att det sluter tätt mot motorhuven.

Vad gäller förbrukning vid vissa hastigheter så har jag inte märkt någon större förändring, enbart lite bättre gasrespons, och ett mycket härligare ljud när man drar bilen i växlarna.

**
117
** 325 **
325, 1993
hmhm.. min drar mycket bensin ända tills jag slutar gasa då drar den 1l/mil vad mätar en står på :)

:!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.