AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.908

Ytterligare en rostfråga e91

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Har hittat flera trådar om e90/91 och rost men inte hittat någon som tar upp mitt problem, så ja skapar en ny tråd.

Undrar om någon råkat ut för samma? Har fått rost på den lackade "listen" som sitter på förardörren. Alltså den svarta panelen/listen på höger sida av dörren. (Hoppas ni fattar min beskrivning).

Bilen är tillverkad 08/07 och uttagen 071208, alltså knappt 2,5 år. BMW menar att de inte går på någon garanti. Kan bara tolka deras svar att de är helt normalt att en BMW rostar efter drygt 2 år?

Någon som varit i samma scenario?

Vet precis vilken list det är frågan om och tyvärr har dessa en tendens att rosta redan efter ett par år. Det är också vanligt på E46, hade samma problem med min E46 redan efter knappt 3 år. Oavset är det helt oacceptabelt!

Eftersom listen inte är en del av karosseriet så omfattas det inte av rostskyddsgarantin. Exakt samma sak hände på en lackerad list på min andra bil, en V70, och inte heller där täcktes det av rostskyddsgarantin eftersom det inte var en del av karossen.

Enda garnatin som borde täcka det är fabriksgarantin men den verkar dessvärre ha gått ut på din bil.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har samma åkomma på min Länk så här såg det ut när bilen var drygt 2 år...

MVH Christofer
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Ok, tycker dock BMW borde ta de på Godwill med tanke på att jag säkert inte är ensam om detta problem. Åtminstone subventionera priset på byte av listen?

Kristoffer_L vad kostade (ca) det att byta på din E46?

Jag bytte aldrig ut listen utan den fick följa med bilen vid försäljningen. Men jag har hört andra som betalt ca 700kr för listen. Dock hade jag inte shadowline i högglans utan de vanliga listerna.
Låt den sitta kvar så det blir genomrost. Då gäller garantin.

Dåligt av BMW m fl som inte tar denna kostnad som goodwill. Men de vet att köparna kommer tillbaka trots detta. Det är noga uträknat.
turbo4ever: Du verkar ha missat hela budskapet. Eftersom att listen inte anses tillhöra karossen, spelar det ingen roll om den rostar sönder helt och hållet då listen inte täcks av rostskyddsgarantin.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Fick mina lister bytta på garanti på bägge framdörrarna i onsdags. Inget snack alls från min handlare. Min bil är 11 månader....

Mvh
Arese
Arese: Men då är de bytta på nybils- och inte rostskyddsgarantin.
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Jag har också fått liiite märken på min. Efter som jag ska lämna in den för rost på skulden, så frågade jag även om listorna. Men dom täcks som sagt inte. Någon som vet vad det kostar att få dom bytta?
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Skulden = skuffen. Skriver på mobilen som föreslår lite konstiga ord ibland :\
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Borde inte vara alltför dyrt att be en lackfirma ordna det där :) Har du dessutom tummen på rätt sida av handen kan du nog lossa den själv för att på den ytterligare lite billigare.

Sen om det är rätt eller fel att det inte alltid går på garanti är en annan femma.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Skulle tro att det blir billigare att köpa nya, de kostar några hundralappar styck. Men de blir säkert också fula efter ett tag...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.