|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har börjat fundera på att sälja min e39 och köpa en 740 e38 istället! Men jag har funderat mycket över kostnaderna på 740. Har sökt runt mycket på forumet och fått reda på lite prisskillnader osv mellan 740 och 750 osv dylikt. En sak har jag dock inte hittat svar på. Det jag undrar är vid vilket miltal man rekommenderas köpa en 740 som är välservad och underhållen på ett korrekt sätt. Jag har hittat en 740 som gått drygt 20000 mil. Så, när brukar de stora kostnaderna dyka upp? Jag tar gärna emot synpunkter om ni har något att tillägga! Mvh Nicklas | |
|
Hej Nicklas, Ville bara fråga om det är samma bil som jag tänker på som du har, Du hade en 523 Kameleont, Visst har den bilen gått uppe i Norrland en del ? |
|
| Det stämmer, den har rullat till största delen uppe i norrland! | |
|
Okej då tror jag det är samma bil, Känner till att den gått en del uppe i norrland där den är en riktig "kändis" då det värkligen är en bil som är "One of the kind", Jag har en kompis som ägt den och när han hade den så hade den gått drygt 30000mil och hade en del ägare men en väldigt snygg bil ! Men du hade tänkt skaffa en E38 nu ? Det jag vet ang. E38:an och 740 är att plastkulorna i växellådan brukar vara nött vid 20000mil och då spelar det inte så stor roll på vilket sätt dom är körd på, Men är detta fixat så tycker jag inte att det är några märkvärdigheter när det gäller 740:in Jag tycker för min egen del att det är dom mest driftsäkra motorer som finns M60 och M62. |
|
| min 740 är till salu om intresserad, se Powerbörsen, 740 individual. | |
| Det är nog svårt att säga precis när de stora kostnaderna dyker upp. Om de dyker upp. Som alla andra säger: Satsa på en bil som är väl dokumenterad och ordentligt servad. En del saker går dock nästan ofrånkomligt sönder på de här bilarna, t ex kylaren. Kolla upp punkterna som finns i begguiden så har du en god chans att göra ett bra köp. | |
| 540e39: Det är väl väldigt få 740e38 som har 5HP30-lådan? | |
|
Dessutom är problemet med plastkulorna på 5HP30 löst på lådor tillverkade efter 95 och senare. Orsak var en felkonstruerad tryckventil. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Ja för en kompis till mig hade en 95:a 740IA och den hade gått 21000mil och han fick renovera och byta dessa plastkulor men däremot efter 1996 när det blev den "nya" lådan så jag jag inte hört och har själv inte varigt med om några problem har själv en 540Ia 96:a. Är det någon som har någon vetskap om BMW satte över i dom tidiga E38:orna tex: 1994 motor och växellåda direkt ifrån BMW 740 E32 ? |
|
| En välservad och korrekt underhållen 740 går "hur länge som helst". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.