|
|
|
|---|---|
|
Hallå Blev av med svänglappen i förra veckan, så är det någon som kan rekomendera en bra jurist på trafik? Råkade köra mot rött presis efter det hade slagit om till rött. Råkade göra det efter som det stod en lastbil på höger sida i bussfilen innan korsningen och lossade/lastade och dålde den högra röljuset. Då bussen som kommer måste byta fil och tar ut kurvan ordentligt till vänster efter som han ska svänga höger (trådbuss), där av bussen döljer det vänstra rödljuset. Jag åker bakom bussen och behöver ju själv inte ta ut kurvan lika mycke, där av att jag inte har sett ett skit. Någon som vet någon bra jurist i sånna ärenden?? Jag behöver körkortet i jobbet då jag jobbar som hantverkare. Tackar på förhand. | |
|
www.investigera.se Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 |
|
| man blir väl inte av med kortet för en rödljuskörning? | |
|
Om risken finns att du förlorar jobbet på grund av att du mist körkortet så finns det en mycket bra chans att kortet hamnar i plånboken igen, egenföretagare är i princip immuna mot det om körkort krävs. Ge inte upp, hoppas du finner en som kan hjälpa med det. Överklaga beslutet ska du göra direkt. |
|
|
Ingen är immun mot körkorts indragning tro mig Ha deT |
|
|
Tackar ska kolla upp det på Måndag. |
|
|
Kungen verkar vara det... nej men egenföretagare som rörfirmor har det mildrade, bror som har haft rör firma i något år har fått väldigt höga böter men kortet har han kvar för att kunna ha firman kvar. Men nej ingen är immun mot kort rycket, dock några verkar få särbehandling |
|
| Tyvärr är det väl så att det farligaste man kan göra i trafiken är att köra mot rött som exemplet och inte stå helt stilla vid en stopplikt, eftersom båda dessa brott leder till indraget körkort... | |
|
Mustang, du tycker inte att det är rätt allvarligt att strunta i rödljus och stopplikt? Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Om man orakar en olycka genom att köra mot rött eller om man orsakar en olycka genom att skita i att lämna företräde vid en stopplikt är det allvarligt och ska ge indraget körkort, men om det är som i trådskaparens fall eller att det är att man visst lämnat företräde men ej stått 100% stilla vid en stopplikt anser inte jag att det är motiverat med körkortsindragelse. | |
|
Trådskaparens fall är inte solklart eftersom han inte kunde se trafikljuset eftersom andra fordon skymde sikten, det där får polisen och juristerna lösa. Men ska man i övrigt vänta på att det ska hända en olycka för att det ska straffas? Tycker inte det, och det är så i alla europeiska länder jag varit i. Det finns en anledning att det är stopplikt i stället för väjningsplikt i vissa korsningar. Att strunta i det är en av dödssynderna, tycker jag. Likadant med trafikljusen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
Buspelle |
Att körkortet dras in vid rödljuskörning är väl grundregel. Sedan kan man klara sig undan om det finns förmildrande omständigheter, vilket det kanske gör i detta fall. |
|
sitter stopplikter på helt sjuka ställen i närheten här. man ser långt före och långa rakor. kommer man på tomgången och 2an i hinner man se långvägar före att ingen kommer från något håll.... BMW ownz |
|
|
Inför ANARKI i trafiken så kan man skita i fortkörning och dyl också Ha deT |
|
|
Att det kan straffas med böter är en sak, men automatisk körkotsåtgärd tycker inte jag står i relation till brottet. Det är precis som Frrla skriver att stopplikter sitter ofta på vägar med lite trafik och bra sikt, och då känns det helt omotiverat först att stanna och vänta på ingenting och sedan om man för en gångs skull inte stannar till 100% och då naturligtvis står polisen i busken och smyger, ja då ska körkortet ryka automatiskt. Klarade mig undan en körkortsindragelse för en rödljuskörnig (böter fick jag och betalade naturligtvis) med liten marginal för många många år sedan. Det var mitt i natten och ingen trafik mitt i stan, rött länge länge länge, tänkte här är något fel, smög försiktigt fram över stopplinjen, fortfarande ingen trafik och körde sedan vidare. Det hade naturligtvis en svart civil SAAB sett på avstånd... Böter på plats men någon månad senare brev från länsstyrelsen som ville ha igen kortet.. Jag fick behålla kortet då, men... det kanske var dumt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.