|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 525i -91, jag har problemet att däcken slits ned längst in på däcket. Väldigt mycket också. Hade samma problem fram men det löstes med framvagnsinställning. Bilen är sänkt med sportfjädring Hur ska jag lösa problemet? Byta bussningar bak? Vart sitter dom? Här är en bild Länk | |
|
Det borde ju enklast lösas med att ställa bakvagnen detta borde dom ha gjort samtidigt som dom gjort framvangsinställningen! kolla med dom som gjorde det varför inte bakvagnen ställdes in. Hadde samma problem med min e36a den bokstavligen åt upp däcken på några få mil ofta beror det på att man har för mycket posetiv camber och toe på samma gång. det är det tipset jag kan ge dig! |
|
| De sa på däckverkstaden att de inte kunde göra något åt bakvagnen. | |
|
Hej där "simmeliito" Fick samma svar på en lokal verkstad där dom utför 4-hjulsinställningar men stod på mig då jag sen innan visste att det på e-34:an finns 2st ställskruvar i bakvagnen. Fick gå in å peka för dom å efter lite sökande i deras sofistikerade dator så hittade dom instruktionerna där om hur dom skulle göra å vilka värden dom skulle rätta sig efter. Så stå på dig om det är en verkstad som säger sig utföra 4-hjuls- inställningar! Mvh:Daniel T |
|
|
Får väl gå dit och höra med dom igen. Killen som gjorde det på den verkstan var inte där när jag kom dit men hade skrivit ett lapp. Där stod det något om att han inte kunde göra något åt bakvagn och att jag nog måste byta bussningar. Kan bussningar fixa det problemet? |
|
|
Vitt jag vet så kan man inte justera camber? (hjulvinkeln) i bakvagnen och den blir tackvare den delade bakaxeln. Slitage på innern är standard på alla sänkta bmws... Jag har precis samma fenomen på min e39:a men det är nått man får leva med tyvär om man inte vill bygga om bakvagnen. Det man kan göra är att hålla koll på slitaget på däcken och åka till en däck verkstad och vända däcken på fälgarna så man sliter ner den halvan som inte slits först så att däcken håller lite längre. Beemer 4 Life! |
|
|
TheMan, Men på din E39 (liksom E46) kan du väl justera toe och camber bak? Det finns två excentriska bultar per vardera bakhjulsupphängning Länk (11 och 15). På E34 har jag inte sett något Länk (på ritningarna iaf). Slitna bussingar ökar camber liksom sänkning. mvh/ Anders |
|
|
Det har du alldeles rätt i. Gjorde hjulinställning på min e39 för inte länge sen alls. ska åka tillbaka till stället jag ställde in den och be dem prova. Men enligt han som ställde in så gick det inte att göra något åt hjulvinkeln. Beemer 4 Life! |
|
|
"En E34 går det inte att ställa någonting på förutom toe fram. Med specialbussningar kan man ställa camber bak." Detta hittade jag på ett annat forum, men jag undrar just vad det kan vara för specialbussningar. |
|
|
Bussning 2 Länk finns tydligen orginal även i ett excentriskt utförande... mvh/ Anders |
|
|
....därmed går det att i viss mån att påverka cambervinkeln även på E34. Min gissning är att dessa bussningar har tagits fram för att kombineras med original sänkningsfjädrar. mvh/ Anders |
|
|
I originalutförande går det inte att justera NÅGONTING bak på en E34 (bortsätt från M5 vilken man kan ställa toe på). Med excentriska bussningar går det som nämnts tidigare att justera både toe och camber beroende vilken av bussningarna man gör excentrisk. Fram går det även där bara ställa toe, det finns dock excentriska topplagringar så man får mer/mindre camber, vilket kompenserar förskjutningen vid sänkning. |
|
|
..och till TS, ditt slitage beror på både felaktig camber samt toen. Jag hade samma problem innan jag gjorde en specialare. På M5 sitter det justerbultar, bultar med excentriska brickor som vilar i spår. De är placerade i de yttre bussningarna för att man ska kunna justera toe bak. Tar man dessa bultar och tillverkar specialbrickor som man sedan svetsar fast i de inre bussningarna så kan man på så sätt justera cambervinkeln ist. Denna lösning hittade jag på pure-pf.com. Länk ..lite längre ner på sidan finns det givande bilder. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Sänker du en delad bakvagn som har snett bakåtriktade bärarmar ökar cambern, det är helt enkelt en egenskap i denna konstruktion (och väghållningsmässigt mycket fördelaktigt). Och med konstant ökad camber så slits däcket mer på insidan. Många som monterar sänksatser (med stor sänkning) är helt omedvetna om detta. Men som nämns tidigare i tråden är botemedlet att montera excentriska bussningar. Liknande problem (fast med E30 som dock har precis samma lösning på bakvagnen) diskuterades i denna Länk tråden. BMW-M5power : Jag är mycket nyfiken på de två ställskruvarna i bakvagnen! Vilka är de? Du får inte dra fram något M5 specifikt, för alla vi andra här har inte någon M5:a - fast jag skulle gärna vilja ha :-) |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Japmax : Tror du gav svaret på min fråga. Ja, att justera toe avhjälper inte en för kraftig negativ camber (men notera att dåliga toe värden kan även det orsaka snedslitningar på däck). Så för att summera... E34 Framvagn : Endast toe kan justeras original. E34 Bakvagn : Finns INGET justerbart original (undantaget är M5 där toe kan justeras). |
|
Hej där. Får be om ursäkt om jag orsakat lite huvudbry. Hade ingen aning om att Toevärdet bara gick å ändra på på M5:orna av e-34:a modellen. Men nu har jag iaf lärt mig nått nytt å det kanske var därför som dom inte hittade vart å hur dom skulle göra för å ställa in bakvagnen på min M5:a då dom sökte på e-34 i sin dator på verkstaden. Mvh:Daniel T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.