|
|
|
|---|---|
|
Fixade lite rost på min e34 igår. tog 6 timmar. MEn jag vart så jäkla imponerad av mig själv, Vart bättre än på verkstad. Vill ni ha tips hur man gör så är det bara säga till. /Marvin | |
Becha |
Lite tips är alltid bra att ha.. Du får gärna dela med dig lite. Mvh Becha |
|
Skriv ihop ett mekartips brum brum |
|
|
Jag skulle också vilja veta mer om det, så skriv gärna. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Här kommer mitt tips. Har mailat in det till mekar tips så det kommer väll upp där också inom kort. Modell: Alla Svårighetsgrad: 3 Tid: Beroende på hur mycket rost ca 2-6 timmar Verktyg utrustning: skruvmejsel Domkraft eller billyft (Underlättar om du ska in under tröskeln, inte nödvändigt) Vinkelkap med slipskiva/sandpapperskiva Värmepistol (Inte nödvändigt men underlättar och påskyndar jobbet lite) Maskeringstejp Spackelspade Våtslipapper (Blanda gärna lite grovt som 240 upp till 1200) Glasfiberspackel (Om du har hål) Aluminiumnät (Om du har hål) Finspackel Kallgalv Lack i bilens färg och klarlack(Bäst är bmw original) Carlofon Body Special spray (Om du måste fixa rost på tröskeln) OK, När du har alla verktyg är det bara att sätta igång. Lite tips innan du börjar. 1. Se till att det är bra väder inget regn och det bör vara runt 15C – 25C Ute, eller så har du ett garage du kan vara i. 2. Ha inte bråttom. 3. Lite rost kan i vara mycket rost som du inte ser förens du slipat ner lacken. 4. Rosten kan finnas underlacken så kolla efter bubblor/Ojämnheter i lacken, det är garanterat rost.) 5. Tänk på att slippappret alltid skall vara vått. 6. När du slipar tänk på att göra små cirkel rörelser. Då sätter vi igång, Mitt exempel baseras på att fixa nedre skärmkanten. 1. Börja med att leta efter rostiga ställen. (Mest utsatta ställen, Nederkant av dörrar, Tröskeln, sparklådan nedre skärmkanter.) 2. Titta under listerna om du ser rost. Ser du bubblor peta lite med skruvmejsel och kolla om lacken spricker. 3. Mindre stenskott och om det är lite rost kan du dutta lite med lack & pensel. 4. Jag hittade rost i skärmkanten och lite grann bakom och bredvid nedre listen. 5. Planera hur mycket du ska lacka, så att övergången från nya till gamla lacken inte syns så väl, tex lacka längst nerifrån till mellanlisten. Då kommer lackskarven täckas av listen, Går inte detta så kan man köra lite rubbing på övergången när du är klar. 6. Ta bort alla lösa delar. 7. Slit bort carlofonet (plasten) på tröskeln så gott det går (Resten slipar du bort sen). Finns det rost ovanför tröskeln är det garanterat rost under carlofonet. 8. Börja slipa där rosten är, Slipa 2 cm runt om rosten för att se om det finns mer, Slipa tills det blir plåtrent, Tryck inte för hårt, för då bränns plåten. Tänk på att små små porer inte går att komma åt, Så strunta i dem så länge. 9. Slipa nu bort allt mellan det stället du slipat högst upp på och lägns ner på skärmkanten, Så det blir en plåtren yta, där du inte kommer åt med slipen får du köra med slippappret. (Doppas slippappret i vatten innan, Använd det grövsta) 10. Om du märker att det är så mycket rost att det blir hål i plåten så gör det inget, vi kommer till spacklingen snart. 11. Torka rent ytan med en ludd fri trasa. 12. Maskera av ytan du ska jobba med noggrant, Maskera minst 30 cm åt alla håll. 13. Värm plåten lite med varmluftpistolen. 14. Spraya på Kallgalv, Låt det torka, du kan påskynda det genom att köra lite med luftpistolen 15. Om du har större 1x1 cm hål (Punkt 14-15), Skär till aluminium nätet så att det täcker hålet + 2 cm runt om böj till nätet efter formen på plåten. Spackla nu över och runt om hålet. Tryck dit nätet så nära plåten som möjligt. Det underlättar om du har någon med dig som kan köra varmluftpistolen medan du håller på och trycker dit nätet. Låt det torka. 16. Slipa ner ytan så att den blir jämn och fin Först med kapen sen med det grövsta slippappret. 17. Spraya på kallgalv igen eftersom du förmodligen kommit ner till plåten på vissa ställen. 18. Slipa med det grövsta pappret överallt även på lacken upp till det stället du plaerat att lacka till 19. Nu ska du på med finspackel Börja ca 2-3 cm ovanför skarven mellan lack o plåt och spackla neråt över hela ytan. Lägg ett så jämnt och tunt lager som möjligt. Tänk på att vara noga vid skarven mellan lack och plåt, Låt torka. 20. Har du slipat ner till plåten, så måste du på med kallgalv igen. Låt torka 21. Börja slipa hela ytan (även lacken) med det grövsta pappret, fortsätt med slätare och slätare papper tills ytan silkeslen och jämn, titta noga vid skarven. 22. Nu är grundarbetet klart, Det bästa är att låta detta torka övernatten men har man lite bråttom så kan man köra lite varmluftpistol och vänta någon timme. 23. Torka ren ytan om du ser lite damm, med en våt trasa som inte luddar, låt torka 24. Nu ska du spraya på lacken. Spray i rutform från vänter till höger över hela ytan sen uppifrån och ner över hela ytan. Låt torka, Detta ska du göra minst 3 ggr så att du får en fin yta. Håll flaskan runt 20-30 cm ifrån 25. Nu ska det se bra ut. 26. När lacken har torkat ordentligt ca 1-2 timmar Upprepar du punkt 24 fast med klarlacken. Snåla inte se till så att det flyter ihop annars kan det bli flammigt, ha inte på för mycket heller för då kan det rinna. Låt torka. 27. Nu ska vi på med carlofonet. Se till så att klarlacken har torkat 28. Maskera av tröskeln Spruta på carlofonet. låt torka, Upprepa ca 3 ggr eller tills du blir nöjd. (Tänk på att spruta under tröskeln också) 29. Ta bort maskeringen. 30. Tryck dit listerna 31. Och titta vad grymt snyggt det blev. 32. Om du eventuellt ser någon lackskarv så kan du köra med lite rubbing, men vänta ett par dagar innan du gör det så lacken hinner härda och torka ordentligt. 33. Nu är det klart. Jag vart hur nöjd som hälst efter jag gjort det fösta gången, Det är inte så jobbigt som det låter men det kräver lite tålamod och nogranhet för att uppnå bästa resultat. Av:Marvin (Marwel) |
|
|
Hm.... ska du sälja bilen? Jag svetsar all rost jag hittar, käns lite bättre på något sätt. Bara att kapa och bränna fast frisk plåt. Det är absolut inte svårt på något sätt, bara jävligt trist. OBS. Detta är inget "klankande" på ovanstående tips bara ett personligt inlägg :D Jag har råkat ut för en porche 911 som var lagad med kemisk metall och gardinstänger, och det var INTE roligt! |
|
|
IGGY << Javisst, det är mycket bättre att svetsa, men alla har inte kunskaperna/ tillgång till den utrustning som krävs. (Detta är inte att se som ett klagomål) Funderat på att skriva ett mektips om rostlagning med ovan nämnd metod? Marwel << Kanon inlägg!! |
|
|
Ja visst är det bättre att svetsa men när det inte är hål så varför ska man svetsa då? Sen är det ett lite störe ingrepp att svetsa och kapa skärmar. Sen måste du ju spackla med finspackel i vilket fall som hälst. /Marvin |
|
|
Ett litet inlägg bara, tvätta gärna med thinner innan spackel/lack för att undvika fett, damm, smuts mm som kan förstöra vidhäftningen. önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
Självklart är det bara de ställen med hål man svetsar i Det fins ekonomiplåt till de mest rostkänsliga ställen att köpa. Om man nu ska svetsa, så var noga med att kapa nog mycket, inget dutt kapande, kör till garanterat frisk plåt. Slipa bort färgen ca 10 cm större än hålet. fäst nyplåten med små punkter i varje hörn. punkta vidare i glest mönster, punkta tills den är helt fixerad. Nu kan man om man vill helsvetsa, eller bara slipa svetsarna och spackla. OBS! kolla ALLTID vad som är bakom det tilltänkta svetsarstället. Det är trist om inredningen ryker. Demontera inredning eller dylikt vid sådana tillfällen. Ha det bra i värmen! kör så det ryker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.