AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.341

klarlacken blev oklar?

ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
jag skulle fixa lite ytrost på nederkant dörren.

slipade plåtrent, tvättade av med lacknafta, la på rostätare, sprayade grundfärg, sprayade diamantschwarz färg, sprayade klarlack.

efter den svarta färgen va det ju matt men jag trodde den skulle bli klar med klarlacken men den va lika matt efteråt som innan. Jag dimmade från lite avstånd, sen testade jag att fläska på på nära håll o då blev det lite klarare men började rinna istället.

klarlacken är från bmw, 1 komp antar jag för jag skaka bara burken innan jag spruta.

tacksam för tips påhur jag kan få det snyggt.
Tror tyvärr det är svårt att få till det blanka med sprayburk. Du behöver nog använda en riktig färgspruta och kompressor. Sprayburken funkar ju till jättesmå ytor.
Du ska spruta på klarlacken innan den andra färgen har torkat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, hur lång tid väntade du innan du la på klarlacken på den svarta färgen?

jonaz_6
M3 cab-08
det är bara att köra med lite rubbing på den matta ytan när den genomhärdat så får du den blank och fin.
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Anv'nd inte lacknafta! innehaller olja o fett
fortunning skall du gora rent med.
Rostatare? ja du lacka rostskadade ytor blir knappast blanka speciellt nar du inte gjort ett komplett grundarbete med spackel mm, sen misstanker jag att du anvent tok for grovt sandpapper.
1 kompontent spray ar lufttorkande
2 komponent spray ar med hardare

Ursakta har inte AAO pa tangentbordet
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Ett tips. anvend riktig spray garna 2K fran din lokala farghandlare.
Dem blandar spray med riktig billack och det blir mycket bra resultat!
Speciellt viktigt att klarlacken ar 2 komponent for en hard, blank och skyddande yta
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
Grelle: ja amatör som man är så väntade ju jag tills svartfärgen hade torkat. :)

jonaz 6: räcker det att köra med rubbing på den matta klarlacken för att få det blankt menar du?

morbidfinn: var skulle jag ha använt sandpappret menar du? för enligt BMW Berra så ska ju klarlacken på när färgen fortfarande är våt.

Ja som ni märker är man amatör, men det är kul att lära sig och jag tackar för tipsen.
mo
49
morbidfinn
525 touring -07
Stämmer bra att klarlacken läggs vått i vått ;)
Det går utmärkt att lacka klarlack på redan torkad baslack, alltså dammtorr, kanske inte fungerar lika bra när den genomtorkat. Lika bra går det också att få bra ytfinish på 1-komp klarlack. Knepet är att lacka flera tunna lager. Sista lagret skall vara tjockt, precis så tjockt att det inte börjar rinna. Detta är något man lär sig med tiden. Med den metoden kan du få lika bra resultat som med 2-komp. Dock blir 1-komp aldrig lika hård och tålig som 2-komp
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Klarlack ska alltid läggas vått i vått med grundfärgen ca 5-10 minuter efter att grundfärgen lagts. Annars blir ytan gråmatt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har lackat på båda sätten med BMWs sprayer och det funkar lika bra på båda sätten.
Men man måste lägga rätt många lager klarlack innan man får ett acceptabelt resultat. Det räcker inte med ett eller två.

///BMW - Was sonst!
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
När jag bättrade på min bil med specialblandad lack i sprayburk var det uttryckligen så att det INTE fick läggas på klarlack vått i vått. Som jag förstod det var det på grund av modern vattenbaserad (skit-) lack... Blev dock helt OK blankt med två lager klarlack på en liten bit av tröskellådan.
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
Jag tackar för alla kloka tips.
Idag lyckades man ju dessutom bli av med körkortet på e6:an utanför helsingborg så nu har ju 540in tid att stå i garaget o repareras hahhaha
141 va snittfarten under två km efter lite avdrag = 1 km/h för snabbt, det e ju själve fan, men det va två snuttjejer som stoppa mig som va både söta o trevliga så det va ju lite plåster på såren hahaha!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.