AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.294

Hur växlar era automatväxellådor på e32 750?

_S
53
_Sariin_
BMW M5 e34 1994 Diamantschwarz metallic
Undrar om den växlar mjukt och fint, eller knycker lite. Skulle vilja veta hur den uppför sig nyrenoverad eller i gott skick.

//Kim
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Min låda har inte många hundra mil sedan en totalrenovering, den växlar mjukt. Inte (nästan) omärkbart som nyare lådor men mjukt.

_S
53
_Sariin_
Tack för kommentaren. Får nog ta mig en närmare titt på min låda isf, för mest märkbart när den växlar från 1:ans till 2:ans växel knycker det till riktigt och det märks bra när man sitter i bilen. Kan bara inte tro att den ska växla så hårt. Förra ägaren har renoverat växellådan påstår han åtminstone, men vad kan felet vara tro? Har ingen som helst koll på automatlådor, men kan jo prova att byta olja till en början och se om det märks någon skillnad.

//Kim
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Börja med att kolla oljans färg på mätstickan, om den är svart är det inte dumt att byta eftersom ny olja är röd.

_S
53
_Sariin_
Oljan är nog röd. Men tänkte om det är fel sorts olja, atf är det ju säkert, men finns flera av den sorten också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja, nu har jag ingen zf 4hp24 låda som du lär ha i din 750, men jag har en "snarlik" dvs zf4hp22 i min 735:a och den växlar klart hårdare när jag har sportläget på, annars så växlar den mjukt men ändå distinkt...
Röd och fin olja också(bytt oljan ett par gånger sedan köpet).

Rullat långt dessutom, snart 35000mil men jag ser inga tendenser till förestående renovering mht lamellslitage osv, däremot har jag ett litet missljud i konvertern(gnisslande missljud, lagermissljud troligen) som jag faktiskt haft ända sedan köpet 2003...
Har naturligtvis funderingar på att köpa och montera ny(eller renoverad) konverter vad det lider...
Men som sagt, missljudet har varit nu åtminstone i 7 år så någon panik är det ju inte :)

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om det är glapp i kardan, diff eller drivaxlar kan det bli ryckigt vid växlingar

/Mats J
Min E32 750,-90 växlade så att det var risk för whiplashskador vid fullgasacc. Det ändrades till mjuka men distinkta växlingar efter oljebyte i lådan. Upplevdes som en helrenovering. Värt att prova!Mvh, Vebotrimmarn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.