|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Det är så att jag gått över bron från Volvo-landet till att ha köpt på mig en BMW z3m från 98. Det är en riktigt fin bil men för den som är perfektionist så har den ngn skavank här och där. Så av ren nyfikenhet undrar jag om modellen är för gammal för att köpa på sig orginaldelar av det mesta som kan tänkas vara slitet? Jag kan ta lite exempel: säg att förarstolen spricker i skinnet om ngt år - finns det att köpa en ny orginalstol? Säg att orginal M-fälgar blir lite väl kantstötta - går det att få nya?` Dumma frågor kanske, men jag är rätt sugen på att återställa bilen till fint orginalskick framöver och exempelvis förarsätet är lite slitet i skinnet på sidan där röven glider över var gång man sätter sig. :) | |
|
Skulle nästan vilja säga din lokala BMW dealer kan ta hem det mesta i nya delar. Är heller inte mycket dyrare än typ mekonomen, tillomed liknande pris ibland vad jag märkt när jag gämfört. Kan inte svara nåt exakt om just sätes skinnet eller fälgar men låter onödigt dyrt att köpa nytt i stället för att renovera vid behov. Grattis till en kul bil, måste väll vara lite anorlunda mot Volvon kan jag tro :) |
|
|
Grattis och välkommen till AP, Fälgar är inte större problem att få tag på, sen som mv70 skriver det kanske inte behöver vara sprillans nya, det finns en del fantaster som har sina grejer i extrem bra skick och som kränger dessa när man vill byta till andra. När det gäller M-stolarna så vågar jag säga att marknaden på begagnade är rätt bra damsugen då efterfrågan är stor. Jag vet att för ett par år sen kunde man dock via BMW få hem nytt skin och kan man tänka sig snegla på det stora landet i väster så kan man få hem grejer lite billigare i vissa fall. Men det är klart ju längre tid det går ju svårare kommer det bli att få tag i grejer. Skinnet på stolarna (övrigt skinn med) kan man vårda upp med rätt enkla medel så att de ser ut som nya. Så här kan det tex gå till Länk Mvh/Rolle |
|
|
Hej På tyska Ebay så finns det M-stolar att (jag tror det är M-stolar iallafall), dom är ruskigt dyra, 1500€, men förefaller var i gott skick. I Tyskland skrotas det nog av en del bilar med tanke på att det finns så många sålda. Jag köpte en skinnrenoveringssats helt nyligen som var väldigt bra Länk dom är även fått bra kritik i Tyska AMS. Dom har ett riktigt bra sortiment med allt från cabrenovering till skinnstolar. MVH Calle |
|
|
Skinn o cabbe renoveringsmedel hittade jag på Auto-Experten, finns i det vanliga sortimentet av välkända märken, behövs alltså inte beställas från annat land. Renovering av lättmetallfälgar, finns ett företag i Helsingborg och ett i Malmö som skall vara riktigt bra, får det runda igen och ser ut som nya. Leta på Emiro eller vilken tjänst som passar bäst. |
|
|
Hej Medel för att putsa upp bilen in och utvändigt kan man köpa på närmsta mack, det håller jag helt med om. Men om man tittar närmare på den länkade hemsidan ovan så ser man att deras specialitet är lagning och renovering av bl a inredning. Deras sortiment är rätt omfattande, och jag har inte hittat något liknande i Sverige. MVH Calle |
|
|
Hrj och välkommen! Va kul med flera originalentusiaster härinne. Jag beställde precis tyget till stolssitsen samt sittdelen till min stol i gascompacten, de gick på ungefär 2kkr på BMW och lät verkstaden byta dessa så nu ser stolen ut som ny då den tidigare var så sliten att det gått hål på tyget. BMW har en unik ting med att de lovar hålla med reservdelar till bilar upp till 15 år efter den slutat produceras. I ditt fall är en del av stolsklädseln i läder en del du kan beställa av din lokala bmwhandlare. Om du är medlem i www.BMWCS.com, den svenska bmw-klubben får man dessutom rabatt på reservdelar hos de flesta BMW-ÅF. Mvh och lycka till! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.